شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

بادام زمینی و استفاده آن در طب سنتی

بادام زمینی و استفاده آن در طب سنتی

بادام زمینی گیاه بومی برزیل بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. آب و هوای گرم برای کشت این گیاه مناسب می باشد. بادام زمینی گیاهی است یکساله دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن در حدود ۳۰ سانتیمتر می باشد . برگهای آن مرکب از دو زوج برگچه است گلهای آن دو نوع متفاوت برنگ زرد می باشد که پس از تلقیح ، دم گل خم شده و به سطح خاک می رسد و سپس بتدریج در خاک فرو رفته و میوه در داخل خاک تشکیل می شود .

 

میوه بادام زمینی بطول تقریبی ۴ سانتیمتر است و دارای پوسته شکننده برنگ خاکستری مایل به زرد می باشد .

بر روی پوسته یک تا سه برجستگی مشاهده می شود که هر یک محل دانه ها را نشان می دهد .

دانه بادام زمینی تقریبا مانند فندق برنگ سفید مایل به زرد بوده ولی تخم مرغی شکل است . پوسته نازکی دانه را پوشانده که برنگ قرمز قهوه ای است .
ترکیبات شیمیایی:

 

بادام زمینی دارای موادی مانند آراشین Arachin ، کوناراشین Conarachin ، چربی ، پروتئین و ویتامین های مختلف است .

در صد گرم بادام زمینی بدون پوست مواد زیر موجود است :

آب ۶ گرم

پروتئین ۲۶ گرم

چربی ۴۸ گرم

مواد نشاسته ای ۱۶ گرم

کلسیم ۶۰۰ میلی گرم

فسفر ۴۰۰ میلی گرم

آهن ۲ میلی گرم

سدیم ۵ میلی گرم

پتاسیم ۶۷۰ میلی گرم

ویتامین ب ۱ ۱ میلی گرم

ویتامین ب۲ ۰/۱۵ میلی گرم

ویتامین ب ۳ ۱۶ میلی گرم

بادام زمینی بسته به محل کشت آن بین ۴۰ تا ۵۰ درصد روغن دارد که بنام روغن آراشید معروف است . این روغن از اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید استئاریک ، اسید پالمتیک و اسید های جرب اشباع نشده مانند اسید لینوئکی تشکیل شده است .

مقدار چربیهای اشباع شده در روغن آراشید تقریبا ۳۰ درصد می باشد . برای تهیه روغن آراشید ابتدا پوسته آن را شکسته و دانه ها را جدا می کنند . سپس پوسته نازک قرمز رنگ را نیز خارج کرده و دانه ها را در ماشین های مخصوصی خرد کرده و بصورت خمیری در می آورند و بعد آنرا در دستگاه فشار ریخته و بدون استفاده از حرارت روغن آنرا با فشار خارج می کنند که بنام روغن فشار اول معروف است .

برای بدست آوردن روغن فشار دوم ، باقیمانده خمیر فشار اول را ابتدا با آب مخلوط کرده و میگذارند مدتی بماند و سپس در دستگاه فشار قرار داده و روغن فشار دوم را از آن تهیه می کنند . از باقیمانده فشار دوم تحت اثر گرما روغنی بدست می آید که بنام روغن فشار سوم معروف است و فقط به مصرف صابون سازی می رسد . روغن آراشید دارای بو و طعمی ملایم و برنگ زرد روشن می باشد .

 

 
خواص داروئی:

 

بادام زمینی از نظر طب قدیم ایران متعادل است . چون بادام زمینی دارای پروتئین می باشد بنابراین از نظر غذایی بسیار مهم است .

 

۱-برای تقویت ریه و طحال مفید است .

۲-کلسترول خوب خون را بالا می برد .

۳-درد معده را از بین می برد .

 

۴-نرم کننده سینه است .

۵-سرفه خشک را برطرف می کند .

۶-شیر را در مادران شیرده زیاد می کند.

۷-ملین است .

 

۸-بسیار مقو ی است .

۹-برای تقویت قوای دماغی مفید است .

۱۰-به هضم غذا کمک می کند .
طرز استفاده:

 

طرز تهیه کره بادام زمینی Peanut butter

۵۰۰ گرم بادام زمینی پوست کنده رابا مقداری آب مخلوط کرده و بجوشانید تا کمی پخته شود ( ولی له نشود ) سپس ۴۰۰ گرم روغن نارگیل را بان اضافه کرده و در داخل مخلوط کن برقی ریخته تا کاملا بصورت کره در آید . سپس کمی نمک به آن اضافه کنید .

کره بادام زمینی را میتوان بدون استفاده از روغن نارگیل هم تهیه کرد . کافی است که بجای روغن نارگیل آب اضافه کنید .
مضرات :

بادام زمینی با اینکه غذای بسیار مقوی و خوبی است بعلت اینکه دارای روغن های اشباع شده می باشد کلسترول خون را بالا برده و باعث تصلب شرائین می شود . بنابراین آنهائیکه دارای بیماری قلبی بوده و یا کلسترول خونشان بالا است باید از خوردن آن خودداری کنند .

اگر کره بادام زمینی میخرید دقت کنید که تازه و از کارخانه مطمئن باشد زیرا در بعضی مواد بادام زمینی و یا کره آن در اثر عدم دقت در تولید ، آلوده به قارچ سمی افلاتوکسین Aflatoxin می شود که سرطان زا بوده و باعث سرطان کبد می شود .