شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

ترنج و بالنگ شاد و بدون استرس

ترنج و بالنگ شاد و بدون استرس

ترنج های کوچک بزرگ شده و تبدیل به بالنگ های پر از خاصیت می‌شوند که استرس و بی‌خوابی را از جان به در می‌کنند، شادی آور است و نشاط جنسی را بالا می‌برند.

حتما قصه ی دختر نارنج و ترج را شنیده اید. دختری افسانه ای که عروس شاهزاده ی شهر می‌شود و روشنی و شادی را به قصر می‌برد. حالا وقتی مادرم می‌خواهد مربای بالنگ درست کند و من طبق معمول نق می‌زنم که سخت است، می گوید این ها(بالنگ ها) همان ترنج هایی هستند که دختر نارنج و ترنج از آن بیرون آمد. این را که می گوید سر ذوق می‌آیم! نکند کنج یکی از این بالنگ‌ها دخترکی خواب مانده باشد. همان دخترک نارنج و ترنج! البته این ها قصه های کودکی است. واقعیت این است که ترنج های کوچک بزرگ شده و تبدیل به بالنگ های پر از خاصیت می‌شوند که استرس و بی‌خوابی را از جان به در می‌کنند، شادی آور است و نشاط جنسی را بالا می‌برند. در واقع بالنگ از خانواده ی مرکبات و سرشار از خواص است که جسم و روح را درمان می‌کند. تاثیر این میوه در رفع استرس و اضطراب از دیرباز معروف است. درست است که تهیه ی مربای آن کمی سخت است اما رسیدن به خواص آن به تمام زحماتی که می کشید می ارزد. این روزها که بالنگ در بازار وجود دارد می‌توانید خریداری کرده و مربای آن را تهیه و میل کنید.

 

بالنگ: ضداسترس، ضداضطراب
بالنگ روی نروترانسمتورها (ناقل های عصبی) که باعث آسیب به سیستم عصبی مرکزی می‌شوند تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش استرس و رفع کاهش میل جنسی ناشی از آن می‌شود. بالنگ همچنین باعث کنترل ترشح هورمون «کورتیکوسترون» می‌شود. این هورمون در پاسخ به استرس ترشح می‌شود اما ترشح میزان زیادی آن باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به افسردگی را بالا می‌برد. می‌توانید به دلایل مختلف از خواص بالنگ برای کاهش استرس، رفع افسردگی و افزایش نشاط جنسی استفاده کنید. علاوه بر مصرف مربای آن می‌توانید اسانس آن را به مدت ۱۵ دقیقه در فضای منزل پخش کنید. این کار را هر سه بار در روز انجام دهید.

 

بالنگ: درمان اینسومیا یا همان بی‌خوابی
ملاتونین هورمونی است که در شب‌ها و از غده ی کوچکی در مغز ترشح می‌شود و وظیفه ی کنترل ریتم خواب و بیداری را بر عهده دارد. زمانی که میزان این هورمون دچار کمبود می‌شود نمی‌توان به این سادگی آن را تکمیل کرد چون بدن ملاتونین را ذخیره نمی کند. این هورمون سنتز شده خیلی زود کاهش پیدا می‌کند تا تاثیر بیولوژیکی خود را داشته باشد. خوشبختانه بالنگ به دلیل دارا بودن «فوروکومارین» باعث افزایش میزان ملاتونین می‌شود.

بالنگ به دلیل دارا بودن «لینالول»( ترکیب معطر) خواص ضدالتهابی دارد. از این گذشته بالنگ ضداسپاسم است. باید بدانید که هر نوع درد گوارشی ناشی از

اضطراب یا استرس با بالنگ قابل درمان است
توصیه می‌کنیم بعد از غذا یک تکه ی کوچک مربای بالنگ به عنوان دسر میل کنید. می‌توانید از ترکیب اسانس بالنگ و روغن بادام شیرینبرای ماساژ قبل از خواب استفاده کنید. همچنین می‌توانید پوره ی بادام را با ۳ قطره اسانس مخلوط کرده و مانند قرص ببلعید.

بالنگ برای پیشگیری از بیش فعالی
بالنگ باعث پیشگیری از تجمع «گلوتامات» می‌شود. گلوتامات اسیدآمینه ای است که گونه ی سنتز شده آن به میزان زیادی در کارخانجات مواد غذایی به عنوان افزایش دهنده ی طعم استفاده می‌شود. نتایج بررسی های متعدد نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواند عامل بروز رفتارهای بیش فعالانه شود. بالنگ می‌تواند نقش پیشگیری کننده از تجمع زیاد گلوتامات در مغز را داشته باشد. مصرف این ماده ی غذایی می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین می‌توانید چند قطره از اسانس آن را به لباس بزنید و یا اسانس آن را به مدت ۱۵ دقیقه در فضای منزل پخش کنید.
بالنگ برای تسکین کرامپ های معده
بالنگ به دلیل دارا بودن «لینالول»( ترکیب معطر) خواص ضدالتهابی دارد. از این گذشته بالنگ ضداسپاسم است. باید بدانید که هر نوع درد گوارشی ناشی از اضطراب یا استرس با بالنگ قابل درمان است.

مربای بالنگ و حتی پوست آن برای هضم غذا مفید است. می‌توانید بعد از غذا از این مربا به عنوان دسر استفاده کنید تا غذایتان خوب هضم شود. برای تسکین این کرامپ ها می‌توانید برای صبحانه از این مربا استفاده کنید.

از این گذشته می‌توانید ۶ قطره اسانس بالنگ را در ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون ریخته و به مدت سه روز و هر روز دو مرتبه شکم تان را ماساژ دهید. توجه داشته باشید که بالنگ برای درمان بیماری‌های دیگر مانند پسوریازیس نیز مفید است. حواستان باشد بعد از استفاده ی موضعی از این اسانس در معرض نور خورشید قرار نگیرید چون باعث حساسیت زیاد پوست می‌شود.

 

توجه توجه
توجه داشته باشید که استفاده از اسانس بالنگ در سه ماهه ی اول بارداری ممنوع است.

اگر به لینالول حساسیت دارید نیز نباید از این اسانس ها استفاده کنید.

برای ماساژ حتما لازم است که اسانس بالنگ را با روغن‌های دیگری مانند روغن بادام شیرین و یا روغن زیتون ترکیب کرده و روی بدن بزنید.

اسانس بالنگ پوست را نسبت به اشعه‌های ماورای بنفش حساس‌تر می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بعد از استفاده ی موضعی از اسانس بالنگ احتمال سوختن پوست و پیدایش لکه‌های قهوه ای روی پوست را افزایش می‌دهد.

شاید بهترین و ساده‌ترین روش برای مصرف بالنگ و پوست آن تهیه ی مربا باشد. شما هم می‌توانید پوست آن را چرخ کرده و از آن مربا درست کنید. این مربا طعم کمی تلخ دارد اما برای افرادی که دچار نفخ و معده درد هستند مفید است.