شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

تقویت سیستم ایمنی بدن و گریپ فروت

گریپ فروت میوه ای است که از برخی فواید سلامت قابل توجه بهره می برد. گریپ فروت میوه ای احیاکننده و خوشمزه است که از محتوای ویتامین C، یک نوع آنتی اکسیدان، بالایی سود می برد.

هنگامی که موضوع میوه های عضو خانواده مرکبات مطرح می شود، پرتقال و لیمو محبوب ترین گزینه ها هستند. اما میوه دیگری نیز در این خانواده وجود دارد که اغلب دست کم گرفته می شود. گریپ فروت میوه ای است که از برخی فواید سلامت قابل توجه بهره می برد.

گریپ فروت میوه ای احیاکننده و خوشمزه است که از محتوای ویتامین C، یک نوع آنتی اکسیدان، بالایی سود می برد. همچنین، این میوه منبع خوبی برای ویتامین A، پتاسیم، فولات، تیامین، ویتامین B6، کلسیم، آهن، مس، فسفر، منیزم، مواد مغذی گیاهی و فلاوونوئیدها است.گریپ فروت از میزان کالری پایینی برخوردار است.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم از بخش خوراکی گریپ فروت

رطوبت: ۹۲%
پروتئین: ۰٫۷ %
چربی:۰٫۱%
مواد معدنی: ۰٫۲%
هیدرات کربن: ۷%
کلسیم: ۲۰ میلی گرم
فسفر: ۲۰ میلی گرم
آهن: ۰٫۲ میلی گرم
ویتامین C : سی و یک میلی گرم
کالری: ۳۲

 

گریپ فروت نیروبخش، برخلاف طعم ترشی که دارد پس از هضم در بدن، واکنش قلیایی از خود نشان می دهد چراکه اسیدسیتریک آن، در سیستم بدن اکسیده می شود و به دنبال آن خواص قلیایی مایعات بدن افزایش می یابد.گریپ فروت به عنوان یک سم زدا می توانید از خواص ناب میوه گریپ فروت استفاده کنید، زیرا دارای مواد موثر برای پاک کردن کبد از سموم و مواد زائد است، همچنین به خارج کردن مواد سمی از غدد لنفاوی بدن نیز کمک می کند. این میوه دارای خواص نشاط بخشی و تسکین دهندگی درد است که در ادامه با فواید بی شمار آن برای سلامت بدن آشنا می شوید.

کمک به کاهش وزن

در طول قرن ها از این میوه پرخاصیت برای درمان انواع بیماری ها بویژه کاهش وزن استفاده شده است. درعصاره این میوه انواع مواد مفید از جمله آنتی اکسیدان های بسیار قوی وجود دارد که خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند باعث کاهش تمایل به خوردن مواد غذایی و لاغری شود.

گریپ فروت سرشار از ویتامین C، فیبر و آب است و برای افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، گزینه ای ایده آل محسوب می شود. ویتامین C موجود در گریپ فروت عملکرد سیستم سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد و همچنین سوخت و ساز چربی را تنظیم می کند و از این رو، به چربی سوزی کمک می کند.

محتوای فیبر و آب گریپ فروت نیز به کاهش دردهای گرسنگی کمک می کنند. پس در رژیم کاهش وزن خود نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت یا خوردن نیمی از یک میوه گریپ فروت پیش از وعده های غذایی را فراموش نکنید.

تثبیت قند خون

این میوه با شاخص قند خون پایین به افزایش ناگهانی و شدید قند خون پس از مصرف آن منجر نمی شود.فلاوونوئید موجود در گریپ فروت که به نام نارینجنین شناخته می شود، حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد و همچنین به حفظ وزنی سالم کمک می کند.

 

افراد مبتلا به دیابت باید روزانه نصف یک میوه گریپ فروت را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا به مدیریت سطح قند خون آنها کمک کند.نکته: گریپ فروت برای افرادی که داروهای خاص مانند استاتین ها و مسدودکننده های کانال کلسیم مصرف می کنند، مناسب نیست.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گریپ فروت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و مشکل عفونت های مکرر و سرماخوردگی ها را کاهش می دهد. ویتامین C موجود در گریپ فروت به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. این شرایط به بدن در ایجاد مقاومت در برابر پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) که موجب سرماخوردگی و دیگر بیماری های عفونی می شوند، کمک می کند.

 

همچنین، این ویتامین می تواند به کوتاه کردن دوره بیماری و کاهش شدت نشانه های بیماری های عفونی کمک کند.ویتامین C در حفظ و نگهداری از بافت همبند سالم و کمک به بهبود زخم نیز نقش دارد.افزون بر این، گریپ فروت به کاهش التهاب در بدن کمک می کند که برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می تواند مفید باشد.

درمان بیماری های عفونی

این میوه جزو دسته مرکبات است و حاوی مقادیر فراوان ویتامین C است که می تواند از ابتلا به سرما خوردگی در فصول سرد سال جلوگیری کند. اگر سرما خوردگی و سرفه به سراغتان آمده است می توانید با استفاده از یکی اعضای خانواده مرکبات به سرعت خود را درمان کنید.

اگر در فصل زمستان دچار عفونت ریه و بینی می شوید از بخور آب گرم با عصاره گریپ فروت استفاده کنید زیرا می تواند باعث بازشدن مجاری تنفسی و نیز ضدعفونی سینوس ها شود.

 

مصرف آب گریپ فروت برای درمان تمام تب ها مفید است. تشنگی را رفع می کند و احساس سوزش به هنگام تب رابرطرف می کند. در این مواقع آب گریپ فروت راهمراه با آب مصرف کنید.

همچنین خوردن گریپ فروت باعث کاهش و کنترل استرس، درمان عفونت های مجاری ادرار و جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان ها می شود. علاوه بر خود میوه، آب و پالپ میوه، عصاره گریپ فروت نیز دارای خواص درمانی فراوان بوده و از آن در انواع محصولات آرایشی بهداشتی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست استفاده می شود. در عصاره این میوه ماده ای به نام لیمونن وجود دارد که می تواند تومورهای سرطانی را از بین ببرد و به محافظت از DNA و جلوگیری از آسیب سلول های بدن کمک کند.

عصاره گریپ فروت می تواند برای درمان گلو درد، عفونت های تنفسی، رفع خستگی و دردهای عضلانی و نیز کاهش علائم بیماری آرتریت روماتوئید به کار رود.

با افزودن مقداری از عصاره گریپ فروت به آب آشامیدنی می توان از ورود بسیاری از باکتری های مرگبار از جمله E.coli و سالمونلا به بدن جلوگیری کرد، از این میوه همچنین می توان برای نابود کردن باکتری ها و انواع قارچ های پوستی نیز استفاده کرد، افزودن عصاره آن به مواد غذایی باعث مبارزه با رشد کپک و حفظ تازگی مواد غذایی می شود.

 

درمان اختلالات گوارشی

این میوه، برای رفع یبوست مفید است و اگر کل آن خورده شود برا ی پیشگیری از ابتلا به بیماری تیفوس موثر است و اسهال و اسهال خونی و نیز التهاب روده و دیگر بیماری های عفونی دستگاه گوارش را درمان می کند.

درمان دیابت

اگر قند دارید سه عدد گریپ فروت را سه بار در روز بخورید و اگر قند ندارید ولی میزان آن در مرحله مرز است سه بار در روز گریپ فروت استفاده کنید و مصرف مواد نشاسته ای، شیرینی جات و چربی را کم کنید و سعی کنید اغلب آب میوه، سبزیجات و میوه تازه مصرف کنید.

رفع خستگی

مصرف مخلوط آب گریپ فروت وآب لیمو به مقدار مساوی ، بهترین راه برای رفع خستگی ، به خصوص پس از یک روز کاری آمیوه نشاط بخشی است.

درمان ادرار غیرکافی

آب گریپ فروت منبع بسیارغنی ویتامین C و پتاسیم است که می تواند به عنوان یک دارو برای رفع مقدار غیرکافی ادرار ناشی از اختلالات قلبی، کلیوی و کبدی موثر باشد.

 

دارویی عالی از نظر طب سنتی

افراد گرم مزاجی که دارای وزن و چربی بالا یا مشکلاتی همچون سنگ کلیه، کبد چرب و غلظت خون هستند، زیرا هم باعث پاکسازی مواد زاید از طریق سیستم ادراری شده و هم باعث لاغر شدن آن ها می شود.

این قبیل افراد معمولا مستعد فشار یا قند خون بالا نیز هستند که این میوه برای آن ها اثرات درمانی مفیدی دارد، ضمن اینکه گریپ فروت ادرارآور و صفرابر خوبی است و می تواند جوش های پوستی ناشی از حرارت مزاج را رفع کند.

 

افراد سردمزاج با خوردن این میوه دچار افزایش سردی و رطوبت مزاج شده و ممکن است دچار علائمی چون افت فشارخون، تورم مفاصل، افت حافظه و پر خوابی شوند.

افراد سرد مزاج بهتر است از مرکبات شیرین که مزاج متعادل تری دارد (یعنی سردی آن کمتر است)، در حد کم، در میانه روز و نه در شب، به تنهایی و نه همراه با میوه یا سردی های دیگر استفاده کنند و حتما پس از خوردن آن، مصلحات با طعم شیرین و یا قدری تند و تیز همچون عسل، زنجبیل، خرما، نبات، پودر زیره یا آویشن میل کنند.

مشخصات گریپ فروت خوب

اگر می خواهید این میوه فوق  العاده را تهیه کنید بهتر است، این نکات را مد نظر داشته یاشید. از ضخامت و کلفتی پوست گریپ فروت به آبدار بودن یا نبودن آن می توانید پی ببرید.

در این قسمت از گریپ فروت برآمدگی ایجاد شده است و اصولاً ناصاف و پر چین به نظر می رسد که پوست آن ضخیم است و هر چه پوست گریپ فروت ضخیم تر باشد پر آب تر است.

اندازه آن در حد میانه و فاقد هسته یا دارای هسته های ریز باشد کیفیت بالاتری دارند و هر چه پوسته ها نازک تر باشد، کیفیت میوه بالاتر و لطیف تر و هضم و جذب آن راحت تر است. برای تشخیص اینکه گریپ فروت ضخیم است یا نازک به انتهای آن یعنی قسمتی که به ساقه مربوط می شود توجه کنید.