شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

ar4-1629

جلوگیری از ریزش مو با طب سنتی و گیاه

گیاهان موثر در درمان مشکلات پوست و مو

چای

معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی در ایران و بسیاری از کشورهای آسیایی چای است که بیش‌تر به دو نوع سبز و سیاه مشاهده می‌شود. تحقیقات ثابت کرده که نوشیدن چای سبز تاثیر به سزایی بر فرآیند پیری دارد. چای منبع غنی از آنتی اکسیدان بوده و با روند پیری در بدن مبارزه می‌کند.

ختمی

گیاهی علفی و چند ساله به ارتفاع نیم تا یک و نیم متر،ساقه‌ دارای کرک‌های نرم و گل‌ها به رنگ‌های سفید، صورتی یا بنفش، این گیاه در اکثر مناطق کشور وجود دارد و اندام دارویی آن ریشه، برگ و گل آن است. ریشه و برگ ختمی اثر نرم کننده و ضدالتهاب پوست، برطرف کننده خشکی و خارش پوست و تقویت کننده موها می‌باشند.

ختمی بنفش (پنیرک)

گیاهی علفی و چندساله با ریشه دوکی شکل، ساقه‌ای پوشیده از پرز و گل‌های صورتی که از کنار برگ‌ها می‌رویند. این گیاه در بیش تر قسمت‌های ایران وجود دارد و اندام دارویی آن برگ، ریشه وگل می‌باشد. گل پنیرک نرم کننده و ضدالتهاب پوست، برطرف کننده جوش صورت و ضدآفتاب سوختگی می‌باشد.

بنفشه سه رنگ

گیاهی یک ساله، دارای برگ‌هایی با شکل‌های متنوع از قبیل برگی و نیزه‌ای گل‌ها زرد، بنفش یا چند رنگ، این گیاه به عنوان گیاه زینتی در باغچه‌ها کاربرد فراوان دارد. قسمت قابل استفاده گل‌ها و برگ‌های آن است که دارای اثر نرم کننده معرق، ضد اگزما و تسکین دهنده التهابات می‌باشد.

علف چشمه (بولاغ اوتی، آب تره)

گیاهی علفی و چندساله که در چشمه‌ها، اطراف آب‌ها و مرداب می‌روید. برگ‌های آن به رنگ سبز تیره و بدون کرک می‌باشد. گل‌ها به صورت خوشه‌ای و به رنگ سفید در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند. این گیاه ضد بیماری‌های قارچی پوست و تقویت کننده پیاز موی سر می‌باشد. علاوه بر این جهت درمان زخم‌های چرکین هم مفید است.

شاه پسند وحشی

گیاهی است علفی، دارای ساقه چهارگوش برگ‌های لوزی شکل دندانه‌دار و گل‌هایی قیفی شکل، معطر و به رنگ‌های سفید، گلی یا سوسنی که به حالت خودرو در دشت‌ها و کنار جاده‌ها می‌روید. این گیاه در بسیاری مناطق ایران به ویژه استان‌های غربی و شمال غربی می‌روید و تمام قسمت‌های آن به ویژه برگ‌ها و سرشاخه‌های گل‌دار دارای خاصیت دارویی است. این گیاه مقوی پوست، ضدالتهاب‌های پوستی و پاک کننده می‌باشد. هم چنین رشد موها را تقویت می‌کند.

رزماری (اکلیل کوهی)‌

گیاهی همیشه سبز و بوته‌ای، برگ‌ها متقابل کشیده، نخی و بسیار معطر، پرورش رزماری در بیش‌تر نقاط کشور متداول است. اندام‌ دارویی رزماری برگ‌ها و سرشاخه‌های گل دار بوده که دارای ترکیبات ویژه‌ای است که سبب تحریک متابولیسم و تسریع گردش خون و سبب گشادکنندگی عروق و موبرگ‌ها شده و بدین ترتیب باعث تقویت و شادابی پوست و مو می‌گردد.

رازیانه (بادیان)

گیاهی علفی، پایا، دارای برگ‌های شویدی، گل‌های چتری زرد رنگ و دانه‌های به رنگ کرمی یا زرد روشن، شبیه دانه زیره و معطر رازیانه در اکثر نقاط کشور به ویژه مناطق نیمه گرم موجود است. اندام دارویی رازیانه دانه‌های آن است که مصرف موضعی آن دارای اثر پاک کننده روشن کننده و ضدالتهاب پوست می‌باشد