شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

خواص عناب و فواید درمانی آن

میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه‌ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری‌ها دارد.

به گزارش ایلنا، عناب میوه درخت کوچک و گرمسیری است، این میوه ظاهری براق و زیتونی شکل دارد که در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز در می آید و چروک می خورد. می توان درختان عناب را از ایران تا هند و جنوب چین و حتی جنوب اروپا پیدا کرد، این درخت به مدت چهار هزار سال در چین کشت می شده است. در هند و پاکستان عناب را ایناب و در شرق آسیا آن را خرمای قرمز، خرمای چینی یا خرمای هندی می نامند. میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه‌ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری‌ها دارد. این میوه علاوه بر خواص تغذیه‌ای دارای موارد استفاده زیادی به عنوان یک گیاه دارویی است.

خواص عناب و فواید درمانی آن

    • میوه عناب دارای خواص ضد سرطان است. خواص آنتی‌اکسیدان عناب به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. با توجه به مطالعات اخیر، عصاره عناب مهارکننده سلول‌های سرطان خون است. عناب به علت داشتن ویتامین C و انتی‌اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول‌های سرطانی است. برای درمان سرطان آب عناب را با کاهو بخورید.

    • خواص عناب برای قند خون: ترکیبات اتری موجود در آن عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. همچنین مقادیر پارامترهای بیوشیمیایی مانند قند خون، اوره، کراتینین، کلسترول سرم، تری‌گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را به طور قابل توجهی به سطح نرمال نزدیک می‌کند.

    • فواید عناب جهت درمان سرماخوردگی و تنگی نفس در بیماران : در طب سنتی ایران نیز مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. چای عناب در شرق آسیا یک نوشیدنی بسیار گوارا محسوب می‌شود که به جلوگیری از سرماخوردگی نیز کمک می‌کند. اگر دچار سرماخوردگی شده‌اید و از خشکی سینه و سرفه رنج می‌برید، عناب داروی گیاهی مناسب و کارآمدی است.

    • عناب از نظر طب قدیم ایران معتدل و بنا به اعتقاد ابوعلی سینا، کمی سرد است.

    • در کم فشاری خون و نازایی مفید است.

    • عناب آرامش‌بخش و ضد بد خلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند.

    • خاصیت ضد میکروبی دارد.

    • چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود.

خواص عناب برای پوست و مو

این میوه سرشار از انتی‌اکسیدان‌ است و روند پیری پوست را کاهش می‌دهد. عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند و سبب روشنی پوست می‌شود. عناب همچنین برای خشکی و خارش پوست،استفاده می شود.