شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

داروهای گیاهی ریزش مو و رشد مجدد مو

داروهای گیاهی ریزش مو و رشد مجدد مو

ریزش مو بر خلاف تصور عده ای ارثی نیست، بلکه گرسنگی پیاز مو نسبت به ویتامین های B می باشد و این گرسنگی خود باعث جمع شدن چربی در اطراف پیاز مو است. یکی دیگر از عواملی که باعث ریزش مو می گردد کمبود گوگرد می باشد.این ماده معدنی جزو ترکیبات مو می باشد و در انواع پیازهای خوراکی مثل پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می شود.

موضوع دیگری که در ریختن موی سر موثر است کندی جریان خون در زیر پوست سر است. برای تحریک جریان خون در زیر پوست سر می توان از عواملی که پوست را تحریک می کنند، استفاده نمود تا از ریزش موهای خود جلوگیری نمایید. یکی از راه ها، به جریان انداختن خون در سر و تنفس موهاست به شرط اینکه صابون و شامپویی را که به کار می برید قلیایی نباشد. بنابراین راه هایی را که می توانیم به شما پیشنهاد کنیم تا بدان وسیله از ریزش موی خود جلوگیری نمایید از قرار زیر است: شستن مو با ماست و آب ماست از ریزش مو جلوگیری می کند.یک عدد خیار بزرگ که کاملا رسیده و زرد شده است را از وسط به دو نیم کنید و لابه لای گوشت و تخم آن مقداری جو دو سر قرار دهید . پس از چند روز جو از آب خیار استفادهکرده و جوانه می زند و پس از مدتی خشک می شود. حالا آنرا کوبیده و مخلوط با حنا یا ماست به سر ببندید .

برگ های گزنه و پیاز را کاملا ریز کرده و در الکل ۷۰ درصدبریزید. هر روز این مخلوط را تکان دهید و به مدت یک الی دو هفته آن را در هوای اتاق نگه دارید. اکنون آنرا صاف کرده و به مدت یک هفته هر روز پوست سر را با آن ماساژ دهید. بعد از گذشت این مدت خواهید دید که ریزش موی شما چقدر کاهش یافته است.مقدار کمی سیر را رنده کنید و بعد به آن مقداری عسل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید این مایع را به کف سر خود بمالید و پس از گذشت ۲ ساعت موهای خود را خوب بشویید.

پوست نارگیل را همراه با قسمت های چوبی از میوه جدا نموده و آنها را بسوزانید، خاکسترحاصل را با حنا مخلوط کرده و به آن مقداری قهوه و آب اضافه کرده و این خمیر را به کف سر خود بمالید. این عمل باعث تقویت مو شده و از ریزش آن جلوگیری می کند. پس از آن سر را خوب بشویید.آرد ثعلب یکی از موادی است که باعث تقویت مو شده و از ریزش آن جلوگیری می کند . برای استفاده از آن می توان آرد را به مقدار اندکی به کف سر مالیده و بعد با آب سرد موها را بشویید.

ضماد برگ تازه و خشک سدر را تهیه نموده مالیدن این ضماد بر سر، برای تقویت مو بسیار مفید است. برای مالیدن بهتر است موها نم دار باشند.مغز کهنه و سیاه شده گردو را له کرده و به صورت پودردرآورید و با مقدار کمی روغن زیتون مخلوط نمایید مالیدن اینژله به موها باعث جلوگیری از ریزش مو می شود. سیاه دانه را خوب بسوزانید و سپس آنرا با موم و کمی روغن بادام و حنا مخلوط کنید و به مدت ۴۰ دقیقه به سر خود بمالید. این مایع از ریزش مو جلوگیری می کند.کلم را با مقدار کمی آب بپزید.

استفاده از این مایع باعث می شود که موها نریزند و تقویت شوند. گل نسترن و گل همیشه بهار را در روغن زیتون ریخته، بجوشانید تا قوام آید و بعد آنرا به سر بمالید. شست و شوی سر با جوشانده گل بابونه نیز برای جلوگیری از ریزش مو مفید است. شستن مو با کف کله پاچه به مدت ۲۰ روز برای بهبود ریزش مو بسیار مفید است.مالیدن جوشانده برگ انجیر و شیره آن برای جلوگیری از ریزش مو نتیجه مفیدی دارد.برای تهیه آن بدین ترتیب عملکنید: یکی دو برگ انجیر را جوشانده و در شیشه ای ریخته وبعد کمی از آنرا برداشته و فقط موی سر را با آن خیس کنید و مواظب باشید که آب بر روی صورت و بدنتان نریزد و اگر ریخته شد فورا محل را با یک دستمال تمیز پاک نمایید. شست و شوی سر با برگ گردو علاوه بر آن که ازریزش مو جلوگیری می کند باعث نرمی ولطافت مو می شود .

شست و شوی سر با آب خام یا پخته شلغم و چغندر نیز برای ریزش مو بسیار مفید است. و اگر سر خود را با آب لبو بشویید دارای موی پرپشت خواهید شد.مقداری کتیرا و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و به سر خود بمالید (مشروط بر اینکه سر شما چرب نباشد) مالیدن زرده تخم مرغ فقط برای موهای خشک است و موهای چرب باید از مورد سبز و آب نخود استفاده کنند.خمیر اطراف تخم های انواع خربزه نیز برای جلوگیری از ریزش موها بسیار مفید است . حتی آب گرمک و طالبی نیز برای تغذیه مو از خارج نیز بسیار مفید است. برای این کار کافی است که تخمه ها را در دست مالش داده و چربی آنها را بر سر بمالید و بگذارید ۱ ساعت بماند و خشک شود و بعد سر خود را با آب نیمه گرم بشویید. استفاده از جوشانده جو دو سر اثر بسیار خوبی در استحکام موها دارد.مقداری شاهی را ریز نموده ، سپس آنرا خوب له کرده به طوری که آب آن خارج شود. این آب را با مقداری روغن زیتونمخلوط کنید و به سر خود بمالید و پس از گذشت ۶ ساعتموها را خوب شست و شو دهید.مقداری برگ خشک مریم گلی را در مقداری آب جوشیده ریختهو در ظرف را ببندید تا دم بکشد و سپس به مدت ۱۰ دقیقهبه آن حرارت دهید، پس از آن این مخلوط را صاف کرده و به سر خود بمالید. این نسخه باعث تقویت پوست و جلوگیری از ریزش مو می شود.

استفاده از جوشانده غلیظ آویشن شیرازی و مالیدن آن به سر،باعث تقویت پیاز مو می شود و از ریزش آن جلوگیری می کند. استفاده از روغن گل نسترن و روغن گل همیشه بهار برای موهایی که ریزش دارند بسیار مفید می باشد. روغن زیتون را با روغن اوکالیپتوس به نسبت های مساوی مخلوط نمایید و سپس آن را به سر خود مالیده و بگذارید تا ۲ ساعت بماند و سر را با آن ماساژ داده و بعد بشویید. این عمل از ریزش مو جلوگیری می کند.پودر حنا، انگور، شیر دلمه شده و آب لیمو را با هم مخلوط نمایید و بر روی مویتان بگذارید. پس از ۱ ساعت با یک نوع شامپوی ملایم سرتان را بشویید.از مخلوط گل اقاقیا و صابون (Soap nut) و انگور خمیری درست کنید . می توانید از این مخلوط به عنوان یک شامپوی گیاهی تقویت کننده بسیار موثر استفاده کنید.

مخلوط گل مروارید ، انگور، نارگیل، بادام، زیتون را بر روی موهای خود بگذارید. پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه موهایتان را بشویید . (برای موهای ضخیم و تیره)از خیار و پرتغال و آب لیمو و حنا مخلوطی درست کرده و برروی موی خود بگذارید. پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه سر خود را بشویید. این مخلوط را می توانید بعنوان یک سفید کننده گیاهی(دکلره کننده) استفاده نمائید.ژل آلوورا، روغن کرچک و روغن زیتون را مخلوط کرده سپس بر روی موی خود بمالید . این مخلوط برای پوست شما بسیار مغذی است . پس از مالیدن بر روی پوستتان می توانید اثرات معجزه آسا آن را مشاهده کنید. قبل از حمام با روغن کنجد موهای خود را ماساژ دهید. بعد سر خود را بشویید. استفاده از عصاره ترب در قسمتی که موی سر ریخته است برای رشد مجدد آن بسیار مفید است.مقداری برگ های تازه یا خشک گزنه را با مقداری برگ تازه یا خشک گلپر در شیشه ای بریزید و به آن ۱ لیتر الکل ۹۰ درجه اضافه کنید و در آن را محکم ببندید و در آفتاب قرار دهید. بعد از گذشت ۱۵ روز آن را صاف کرده و درشیشه ای دیگر بریزید. ۳ قاشق سوپخوری از این تنطور را در ۲۵۰ سی سی آب ریخته و صبح و شب به سر خود بمالید و نتیجه آن را خودتان مشاهده کنید.شیره شاهی آبی را با الکل ۷۰ درصد مخلوط نمایید و بگذارید تا سه ساعت بماند و بعد با این عصاره پوست سر را ۲ یا ۳ بار در روز مالش دهید، این محلول در متوقف کردن ریزش موها و رویاندن مجدد آن بسیار موثر است.۱۲ تا ۱۵ گرم جوانه تازه گردو را در ۳۰۰ گرم پیه بپزید. پماد را خوب بکوبید و به هم بزنید. این پماد را می توان به مدت چندین هفته در ظرف کاملا در بسته و جای خنک نگه داشت. و پس از شستن سر با شامپو قشر نازکی از این پماد را برای مدت طولانی روی موها بکشید.

لوسیون مخصوصی جهت جلوگیری از ریزش مو به کار می رود. جهت تهیه آن دو مشت از ریشه تازه باباآدم و یک مشت ریشه گزنه را خرد کرده و در یک و نیم لیتر الکل (روم ) بریزید. پوست سر را با این مخلوط مدت زیادی ماساژ دهید.لوسیون بولاغ اوتی ( آب تره) جهت جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است. برای تهیه آن ۱۰۰ گرم از بولاغ اوتی را در ۱۰۰ گرم الکل بریزید و در صورت امکان جهت تشدید تاثیر آن، مقدار ۲۰ گرم قان به آن اضافه کنید و هر روز یک بار، پوست سر را با آن ماساژ دهید.جهت جلوگیری از رویزش موهای سر، جوشانده از پوست درخت قان تهیه می شود و چند قطره از اشک ساقه آن را نیز به جوشانده می افزایند و پوست سر را با آن ماساژ می دهند.دو مشت از گل و برگ تازه و دانه های لادن را با دو عدد برگ گزنه و سه عدد برگ شمشاد کوبیده، مدت دو هفته در یک لیتر الکل ۹۰ درجه قرار دهید بعد آن را صاف کرده، پوست سر را با این مایع به شدت ماساژ دهید.کلم را پخته به صورت ضماد بر پوست سر قرار دهید و یا با محلول جوشانده غلیظ برگ کلم، موها را ماسای دهید اینمحلول برای بر طرف کردن ریزش موی سر بسیار مفید است.

برای رویانیدن مویی که بر اثرداءالثعلب (پسودزیازیس) ریختهاست، روش زیر بسیار مفید است. گرد فلفل سیاه را با پیاز و نمک به صورت خمیر نرمی تهیه نموده و بر روی قطعه پارچه ای قرار داده و به شکل ضماد، در محل مورد نظر بگذارید. این عمل را الااقل روزی یک مرتبه تکرارنماییدتا نتیجه مطلوب حاصل شود.برای درمان ریزش موی سر، ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری گرد خشک فلفل سبز را در یک لیوان آب حل نموده و هفته ای ۲یا ۳ مرتبه موهای سر را با آن آهسته ماساژ دهید و یا به ملایمت بر پوست سر بمالید.

موی سر را صبح و شب با آب جوشانده گل ختمی، یا لعاب اسفرزه بشویید و روغن بنفشه یا نیلوفر بمالید و استحمام بسیار کنید.اگر دارای پوست نرم و موی باریک و ابریشمی هستید باید بر سر و بدن روغن آمله یا روغن هلیله کابلی یا روغن مازو بمالید و هر روز موی سر را با روغن مورد و تخم لادن یا مورد تنها، بسیار مالش دهید. استفاده از عصاره ترب در قسمتی که موی سر ریخته است برای رشد مجدد آن بسیار مفید است.مقداری برگ های تازه یا خشک گزنه را با مقداری برگ تازه یا خشک گلپر در شیشه ای بریزید و به آن ۱ لیتر الکل ۹۰ درجه اضافه کنید و در آن را محکم ببندید و در آفتاب قرار دهید. بعد از گذشت ۱۵ روز آن را صاف کرده و درشیشه ای دیگر بریزید. ۳ قاشق سوپخوری از این تنطور را در ۲۵۰ سی سی آب ریخته و صبح و شب به سر خود بمالید و نتیجه آن را خودتان مشاهده کنید.

شیره شاهی آبی را با الکل ۷۰ درصد مخلوط نمایید و بگذارید تا سه ساعت بماند و بعد با این عصاره پوست سر را ۲ یا ۳ بار در روز مالش دهید، این محلول در متوقف کردن ریزش موها و رویاندن مجدد آن بسیار موثر است.۱۲ تا ۱۵ گرم جوانه تازه گردو را در ۳۰۰ گرم پیه بپزید. پماد را خوب بکوبید و به هم بزنید. این پماد را می توان به مدت چندین هفته در ظرف کاملا در بسته و جای خنک نگه داشت. و پس از شستن سر با شامپو قشر نازکی از این پماد را برای مدت طولانی روی موها بکشید.لوسیون مخصوصی جهت جلوگیری از ریزش مو به کار می رود. جهت تهیه آن دو مشت از ریشه تازه باباآدم و یک مشت ریشه گزنه را خرد کرده و در یک و نیم لیتر الکل (روم ) بریزید. پوست سر را با این مخلوط مدت زیادی ماساژ دهید.لوسیون بولاغ اوتی ( آب تره) جهت جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است.

برای تهیه آن ۱۰۰ گرم از بولاغ اوتی را در ۱۰۰ گرم الکل بریزید و در صورت امکان جهت تشدید تاثیر آن، مقدار ۲۰ گرم قان به آن اضافه کنید و هر روز یک بار، پوست سر را با آن ماساژ دهید.جهت جلوگیری از رویزش موهای سر، جوشانده از پوست درخت قان تهیه می شود و چند قطره از اشک ساقه آن را نیز به جوشانده می افزایند و پوست سر را با آن ماساژ می دهند.دو مشت از گل و برگ تازه و دانه های لادن را با دو عدد برگ گزنه و سه عدد برگ شمشاد کوبیده، مدت دو هفته در یک لیتر الکل ۹۰ درجه قرار دهید بعد آن را صاف کرده، پوست سر را با این مایع به شدت ماساژ دهید.کلم را پخته به صورت ضماد بر پوست سر قرار دهید و یا با محلول جوشانده غلیظ برگ کلم، موها را ماسای دهید اینمحلول برای بر طرف کردن ریزش موی سر بسیار مفید است.برای رویانیدن مویی که بر اثرداءالثعلب (پسودزیازیس) ریختهاست، روش زیر بسیار مفید است.

گرد فلفل سیاه را با پیاز و نمک به صورت خمیر نرمی تهیه نموده و بر روی قطعه پارچه ای قرار داده و به شکل ضماد، در محل مورد نظر بگذارید. این عمل را الااقل روزی یک مرتبه تکرارنماییدتا نتیجه مطلوب حاصل شود.برای درمان ریزش موی سر، ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری گرد خشک فلفل سبز را در یک لیوان آب حل نموده و هفته ای ۲یا ۳ مرتبه موهای سر را با آن آهسته ماساژ دهید و یا به ملایمت بر پوست سر بمالید.

موی سر را صبح و شب باآب جوشانده گل ختمی، یا لعاب اسفرزه بشویید و روغن بنفشه یا نیلوفر بمالید و استحمام بسیار کنید.اگر دارای پوست نرم و موی باریک و ابریشمی هستید باید بر سر و بدن روغن آمله یا روغن هلیله کابلی یا روغن مازو بمالید و هر روز موی سر را با روغن مورد و تخم لادن یا مورد تنها، بسیار مالش دهید.اگر دارای موی سر مجعد یا سیاه هستید و با شانه یادر اثر کشیدن، زود کنده می شود و می ریزد باید بابونه را جوشانده و صاف کرده و با روغن کنجد دوباره بجوشانید تا آب آن تمام شود، روغن حاصل را صبح و شب بر مو مالیده و مالش دهید.اگر دارای موی نازک و چرب هستید که ریزش نیز دارند به موها هیچ گونه روغنی نمالید که ریزش آن زیادتر می شود تنها راه درمان این است که موها را زیاد بشویید.

برای درمان ریزش مو می توان از گوجه فرنگی نیز استفادهکرد. عصاره برگ یا روغن کنجد، تقویت کننده موی سر می باشد و از ریزش آن جلوگیری می کند. ضماد جوشانده میوه یا برگ سرو کوهی توام با سرکه ، از ریزش مو جلوگیری کرده و شوره سر را نیز بر طرف می سازد.

شست و شوی سر با جوشانده غلیظ برگ درخت پسته، سبب تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش مو می شود.شست و شوی سر با پودر برگ درخت بید از ریزش مو جلوگیری می کند. ماساژ پوست سر با جوشانده غلیظ باباآدم پوست سر را قوی و از ریزش مو جلوگیری می کند. مالش سر با خیسانده برگ انجیر، از ریزش مو جلوگیری میکند. مالش پوست سر با محلول دم کرده آویشن، از ریزش مو جلوگیری می کند.