شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

درمان عرق و علت آن

درمان عرق و علت آن

دانشمندان دقیقا نمیدانند علت عرق کردن افراطی چیست، ولی این پدیده فراگیرتر از چیزی است که به نظر میرسد. روش های درمانی گوناگونی وجود دارند، ولی اکثر افراد از این روش ها بی اطلاع هستند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شد، دو سوم کسانی که این مشکل را دارند (که با عنوان hyperhidrosis شناخته میشوند) هیچگاه در مورد مشکل خود با متخصص مشورت نکرده اند.
متخصص پوست Dee Anna Glaser از دانشگاه سنت لوییس و یکی از محققان این مطالعه میگوید: این مسئله واقعا باعث خجالت افراد میشود. در این مورد تصورات ذهنی فراوانی در جامعه وجود دارد. از جمله اینکه مردم فکر میکنند زیاد عرق کردن ناشی از ضعف بهداشت افراد است. قابل تصور است که افرادی با این مشکل چرا از مطرح کردن مشکل خود وحشت دارند.

 

تعرق بیش از اندازه خیلی بیشتر از آن چیزی که شما تصور می کنید رایج است به همین دلیل هیچ دلیلی برای نگرانـی و ناامیدی وجود ندارد و نباید تصور کنید که در دنیا تنها فردی هـستید که عـرق می کنـد. در حالی که تعرق یکی از واکنش های طبیعی بدن محسوب مـی شود و بـه بـدن در کاهش دمــای سطحی کمک می کند،

 

اما اگر شما همیشـه بـدون توجه به دمای اطراف در حال عرق کردن هستید، باید قدری روی مسئله دقیق تر شوید. به گزارش سایت اینترنتی مردمان، نوعی بیماری با نام هایپرهیدروسیس (بیماری غدد عرقی) وجود دارد که گریبانگیر ۲ تا ۳ درصد ااز جـمعیت کل آمریکاست و بیشتر از طریق کف دست و پــا خود را نشان می دهد.

 

این بیماری همچنـین مـی تــواند در زیر بغل و یا سایر نقاط بدن نیز ظاهر شود. معمولاً از دوران نوجوانی به بعد قابل تشخیص بوده و تعرق بیش از اندازه دست و پا از سن ۱۳ سالگی به بعد در بیماران کاملاً مشهود خواهد بود. اگر این بیماری تحت درمان قرار نگیرد، فرد ما بقی عمر خود را با وجود این بیماری سر می کند و این احتمال وجود دارد که ناراحتی های بی شمار دیگری نیز برایش بوجود آید. به عنوان مثال افرادی که دچار انواع تشدید یافته این بیماری هستند،

 

حتی در گرفتن فرمان ماشین نیز دچار مشکل می شوند. گاهی اوقات هم در هنگام دست دادن با افراد پس از یک جلسه کاری مهم دچار مشکل خواهند شد. به هر حال بدون در نظر گرفتن موقعیت فردی افراد، این اختلال می تواند مشکلات عدیده ای را در زندگی بیماران ایجاد کرده و اعتماد به نفس آنها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

 

تعریق زیاد بدن و بوی بد عرق، از آزار دهنده ترین پدیده های فیزیولوژیک بدن آدمی است که بسیاری از افراد را گرفتار کرده، ضمن ایجاد اختلال در روابط اجتماعی، آنها را به صرف هزینه های زیادی بابت رفع بوی بد عرق و خوشبو کردن خود وادار می سازد. آنچه در این مقاله از نظر خوانندگان محترم می گذرد نگاهی گذرا به علل حدوث این اختلال و ارائه راهکارهای ساده و توصیه های طب سنتی جهت رفع بوی عرق می باشد که امید است مورد استقبال و استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

 

تعریق، مکانیسم طبیعی بدن جهت حفظ تعادل دما و آب و دفع سموم و مواد زاید می باشد و توسط غدد عرق که در تمام سطح بدن و با تراکم بیشتر در نواحی کف دست و پا و پیشانی و زیر بغل قرار دارند، انجام می گیرد. گرما، رطوبت، تنشهای عصبی، عملکرد اعضای داخلی بدن همچون قلب،کلیه و دستگاه عصبی و مصرف بعضی داروها مثل داروهای قلبی و داروهای روانپزشکی و مصرف غذاهای تند و گرم در تشدید تعریق موُثرند.

 

عرق کردن در واقع پاکسازی بدن از راه پوست است که با خاصیت ضدعفونی کنندگی خود سطح پوست بدن را نیز گندزدایی می کند فلذا تا وقتی ترشح آن از حد طبیعی فراتر نرفته و بوی بد و آزار دهنده آن شخص را اذیت نکرده باشد، اقدام درمانی جهت رفع آن انجام نمی گیرد اما وقتی ترشح غدد عرق از حد طبیعی خود فراتر رفت،

 

چون مانع تنفس راحت پوست شده و با ماندن روی پوست بستر فعالیت میکروبها را فراهم نموده و باعث متصاعد شدن بوی بد از پوست بدن می شود، رفع آن دغدغه خاطر فرد شده او را جهت درمان به تکاپو وادار می کند. در این حالت بهتر است ابتدا توصیه های ذیل رعایت گردد و در صورت عدم افاقه، نسخه های درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

توصیه هایی جهت دفع بوی عرق بدن
۱-چون بوی بدن ناشی از فعالیت باکتریها روی عرق می باشد، با شستن بدن با آب و صابون خصوصا آب سرد و بویژه در نقاطی که بیشتر بو می گیرد مثل زیر بغل و کشاله ران می توان بوی عرق را کنترل کرد. تعداد دفعات شستشوی بدن بستگی به شدت فعالیت غدد عرق و میزان بد بویی آن دارد.

 

۲-غذاهای پروتئینی، چرب و ادویه ها مثل ماهی، ادویه کاری، کله پاچه، … از جمله مواردی هستند که در تشدید بوی بدن مؤثرند فلذا اجتناب از این ترکیبات توصیه می شود.

 

۳- استفاده از لباسهای نخی و کتانی و تعویض به موقع البسه زیر، در رفع بوی بد بدن مؤثراست.

 

۴- ازاله موهای زیر بغل و ناحیه ران خصوصا با استفاده از داروهای سنتی موبر، مانع ماندن طولانی مدت عرق و بد بویی این نواحی می شود.با شستن بدن با آب و صابون می توان بوی عرق را کنترل کرد

 

۵-استفاده ازکفشهای روباز و صندل خصوصاً در فصل تابستان، مانع تشدید تعریق پا و بدبویی آن می شود و برعکس پوشیدن کفشهای لاستیکی و پلاستیکی از تنفس مطبوع پاها جلوگیری کرده، بد بویی آن را تشدید می نماید.

 

۶- به کسانیکه از بوی بد پاهای خود در عذابند توصیه می شود پاهایشان را مرتباً با آب گرم و صابون بشویند و پس از شستن، کاملاً خشک نموده از پودر مخصوص پا یا نشاسته ذرت یا پودر بچه داخل کفشها استفاده نمایند.

 

۷- استحمام درون وان حمام که یک فنجان آب گوجه فرنگی داخل آن ریخته شده، از دیگر روشهای رفع بوی نامطبوع عرق بدن است.

 

۸- قرار دادن پاها در محلولی مرکب از نصف فنجان نمک و یک لیتر آب، در کنترل تولید عرق موثر است. همچنین می توان مقداری چای را در یک لیتر آب دقایقی جوشاند و پاها را بمدت نیم ساعت داخل آن قرار داد و پس از خشک کردن پاها، از پودر بوگیر ضد عرق استفاده کرد تا به مرور بوی بدپاها رفع شود.

 

۹-تعادل در مصرف غذاهای تند و پر ادویه مثل پیاز، موسیر، فلفل، پیازچه، سیر و تره فرنگی از راههای دفع بوی بدپا می باشد. بهتراست غذاها بو و طعم تند نداشته باشند.

 

۱۰- استفاده از پودر گیاهان معطر داخل کفش و استعمال بوگیرهای حاوی پودر زغال جهت کاهش تعریق پاها و مهار بوی بد آنها مؤثر است.