شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

رباسین – داروی گیاهی درمان زخم دیابت

رباسین – داروی گیاهی درمان زخم دیابت

رباسین – داروی گیاهی موثر در درمان زخم دیابت

  • موارد مصرف: درمان زخم دیابت.
  • محتوای بسته: قطره رباسین 30 میلی‌لیتر + قطره الکل کامفور 30 میلی‌لیتر.
  • اجزاء تشکیل دهنده: روغن گلسرخ، عصاره روغنی همیشه بهار، موم زنبور عسل.
  • استاندارد شده: این روغن برمبنای ۴.۰۲ میلی گرم توتال فلانوئید در میلی‌لیتر استاندارد شده است.
  • منابع طب سنتی: قانون، مخزن الادویه، قرابادین کبیر، الاغراض الطبیه.
  • شماره مجوز سازمان غذا و دارو: ۰۱۴۶ – ۹۲ – س.

مکانیزم اثر رباسین (داروی گیاهی موثر در زخم دیابت)

زخم پای دیابتی یکی از شایع‌ترین عوارض مزمن دیابت است. حدود ۱۵ درصد مبتلایان به دیابت گرفتار زخم پای دیابتی می‌شوند. از اولین نشانه‌های زخم پای دیابتی می‌توان به تورم، قرمزی، درد و بوی بد از پا اشاره کرد. همچنین از دیگر علائم زخم پای دیابتی، بافت‌های سیاه و زرد (نکروز و اسلاف) بر روی زخم است؛ که به علت مرگ بافت‌های سالم بر اثر عفونت ایجاد می‌شود و علائمی مانند ترشحات چرکی و بد بو و همین‌طور درد و التهاب در محل زخم دارد. فراورده‌ی گیاهی رباسین دارای روغن گل همیشه‌بهار و موم زنبورعسل است که آنتی‌بیوتیک است و به درمان زخم کمک میکند.

طریقه مصرف رباسین (داروی گیاهی موثر در زخم دیابت)

  1. ابتدا محلول ضد عفونی (الکل کامفر) را روی زخم ریخته و به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا خشک شود.
  2. رباسین را به مقدار لازم روی زخم ریخته و با دستکش یکبار مصرف همه جای آن بمالید، سپس مقداری پودر روی زخم بپاشید.
  3. نیازی به پانسمان نیست اما در صورت نیاز میتوانید پس از 30 دقیقه از باند و یا گاز استریل استفاده کنید.
  4. روزانه 3 بار این عمل را تکرار کنید.
  5. به علت افزایش رطوبت زخم، در طول دوره درمان ممکن است عفونت یا ترشحات چسبناکی از زخم ترشح شود که این امری طبیعی است.
  6. اگر ترشحات و عفونت کم بود نیازی به شستن نیست ولی اگر ترشحات زیاد بود در صورت امکان زخم را با آب گرم بشویید. اگر بیمار امکان تحرک ندارد یک قطعه گاز استریل را با آب گرم خیس و زخم را تمیز کنید و توجه داشته باشید هنگام شستشو، زخم را دستکاری نکنید.
  7. معمولا این نوع زخم ها پیش رونده هستند یعنی در ابتدا کم عمق و در مراحل بعدی ممکن است بصورت عمیق یا حفره در آیند. بنابراین توصیه میشود مصرف را ادامه داده و در تمام سطح زخم انجام دهید.
  8. همزمان با مصرف رباسین از مصرف سایر دارو ها خودداری کنید.
  9. در صورت صلاحدید پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  10. طول درمان زخم پای دیابتی بسته به وسعت زخم و شدت درگیری و رعایت کردن نکات پیشگیری توسط بیمار، می تواند چند هفته یا ماه طول بکشد.

اجزاء تشکیل دهنده رباسین (داروی گیاهی موثر در درمان زخم دیابت)

معرفی برخی گیاهان دارویی به‌کار رفته در داروی گیاهی رباسین به منظور درمان زخم دیابت.

تاثیر روغن گل‌سرخ در درمان زخم دیابت

روغن گل‌سرخ یا اسانس رز به اسانسی گفته می‌شود که از گلبرگ‌های رز استخراج می‌شود. استفادهٔ موضعی از این روغن روی زخم از آلوده شدن محل زخم و ایجاد عفونت در آن جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده است که روغن گل سرخ در برابر بسیاری از انواع عفونت‌ها از بدن محافظت می‌کند. روغن گل سرخ، باکتری‌کش بسیار خوبی است. این روغن می‌تواند عفونت‌های باکتریایی داخلی و عفونت‌های خارجی روی پوست، گوش‌ها، چشم‌ها و زخم‌ها را نیز درمان کند. روغن گلسرخ برای افرادی که پس از صدمه یا جراحی دچار خون‌ریزی می‌شوند، بسیار مفید است. این روغن موجب تسریع تشکیل لخته و انعقاد خون می‌شود و از خون‌ریزی بیش از حد جلوگیری می‌کند. اطلاعات بیشتر درباره روغن گل سرخ.

تاثیر گل همیشه‌بهار در درمان زخم دیابت

همیشه‌بهار گیاهی از تیره ستاره ای، علفی و پایا است. ساقه هوایی افراشته منشعب و دارای پرزهای غده‌ای گل آن زردرنگ می‌باشد. از خانواده کاسنی است. عصاره هیدروالکلی گیاه همیشه بهار کوهی در درمان التهاب اثربخشی قابل ملاحظه‌ای دارد. ماده مؤثره و اثربخش آن هلنالین است که موجب مهار فاکتور کپی‌برداری NF-kappa B(Transcription) می‌شود. این ماده، فاکتور TNFα که توسط ماکروفاژهای ایجادکننده التهاب تولید می‌شود را مهار می‌کند. از طرف دیگر عوامل مؤثر دیگر در ایجاد التهاب مانند سیتوکین‌ها، اینترلوکین-۱و۶، TNFα و پروتئین C فعال را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. افزون برمهار عوامل یادشده با مهار آنزیم سیکلواکسی ژناز-۲ از سنتز پروستاگلاندین‌های مؤثر در ایجاد التهاب پیشگری می‌نماید. به‌طور کلی مهم‌ترین کاربردهای این گیاه، بهبودکننده زخم، ضدالتهاب، مرهم و ضد میکروب است. اطلاعات بیشتر درباره گل همیشه بهار.

تاثیر موم عسل در درمان زخم دیابت

موم زنبور عسل یا موم زنبور، موم طبیعی است که توسط زنبور عسل از شانهٔ عسل ساخته می‌شود. موم زنبور عسل در طب سنتی به نسبت ۱۰ تا ۲۰ درصد با پمادها ترکیب و مورد استفاده قرار می گیرد، این پمادها به سبب انعطاف پذیری بالا و داشتن ویتامین A اثرات مطلوبی روی قسمت های آسیب دیده پوست دارند. وقتی دمای موم با گرمای بدن بالا می رود، این ماده فعال می شود. همچنین موم وجوه مشترکی با چربی ها دارد، به طوری که کاربرد آن را در بیماری های پوست بی خطر می‌کند.  اطلاعات بیشتر درباره موم زنبور عسل.