شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

رفع سو هاضمه

رفع سو هاضمه

سوء هاضمه مشکلی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. اسهال ، یبوست ، نفخ، دل درد ، دل پیچه ، ترش کردن ، زخم معده  و خلاصه کلیه عوارضی که در اثر عملکرد نادرست دستگاه گوارش به وجود می آید، سوء هاضمه نام دارد . علل به وجود آورنده ی آن اغلب عادات تغذیه ای غلط، کم تحرکی و مشکلات روحی است. بسیاری از داروهایی که اکنون برای درمان سوء هاضمه در اختیار ما است ، از گیاهان تهیه می شوند . اکنون خواص دو گیاه مؤثر در این زمینه را برایتان شرح می دهیم.
شیرین بیان
ریشه خشک شده گیاهی است با پوست خاکستری تا قهوه ای رنگ و مغز زرد رنگ، این ریشه بسیار شیرین و کمی معطر است و به زبان انگلیسی به آنsweet rootمی گویند. مواد مؤثر موجود در آن تری ترپنوئید ساپونین ها هستند.اثر دارویی؛ شامل اثرات خلط آور، ضد سرفه و ضد ورم دستگاه تنفس است. به علاوه ایزوفلاونویید آن دارای خاصیت ضد باکتری است. از این رو برای مبتلایان به التهاب ، زخم معده یا روده باریک مناسب و کاهنده دل پیچه و ورم است.

شیرین بیان را نباید بیش از ۶هفته مداوم مصرف کرد ، زیرا باعث کاهش پتاسیم خون می شود.

 

روش مصرف: بدین صورت که برای تهیه چای شیرین بیان، سه قاشق مرباخوری از پودر آن را در نصف لیوان آب جوشیده بریزید و پس از ۱۰ دقیقه آنرا صاف کرده و بنوشید .
سناء
یبوست یکی از مشکلات دستگاه گوارش است و برگ سناء از قوی ترین درمان کننده های آن می باشد.گیاه سنا از بهترین داروهای گیاهی ضد یبوست است که مصرف آن در جهان بسیار معمول است . سناء  بیشتر در هندوستان کاشت می شود ولی در عطاری های خودمان هم موجود است . مؤثرترین ترکیب آن ۳ درصد دی آنترون گلوکوزید است.

مصرف این دارو برای مبتلایان به بواسیر و جراحیهای مقعد بسیار مفید و شل  کننده مدفوع است.

توصیه می شود مادران شیرده از آن استفاده نکنند چون در شیر ترشح می شود و مصرف بیش از اندازه این گیاه موجب اسهال و دفع الکترولیت از بدن می شود.

روش مصرف:

بهتر است ۵/۰گرم الی ۱ گرم برگ خشک شده سناء را در یک لیوان آب جوش بریزیم و پس از ۱۰ دقیقه آن را صاف کنیم. البته بهتر است از خیسانده آن در آب سرد به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت استفاده شود تا مصرف آن موجب دردهای روده ای نشود. اثر میوه آن ملایم تر از برگش است، پس برای کودکان مناسب تراست. برگ و میوه سناء به شکل پودر، عصاره قرص ، تی گب و… با نامهای تجاری مختلف موجود است.