شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

روش های پیشگیری و درمان ریزش مو

سریعترین راه درمان ریزش مو

شستن با پودر امیلا موهای شما را غرق شکوه و لطافت خود کرده و محافظ همیشگی موی شماست.

امیلاا «بهترین بهترین‌ها» در راه بین‌المللی شدن است. این شوینده همه نوع مو را احیا می‌کند،و به شکلی چشمگیر ظاهری جوان به مو می‌بخشد و حتی ساقه‌هایی را که در اثر تماس با مواد شیمیایی آسیب دیده‌اند ترمیم می‌کند و همچنین موهای وزشده و سوخته را نرم می‌کند. این پودر حاوی ماده ای است؛ که بدنه‌ی مو را ترمیم می‌کند و انعطاف و درخشش آن را بازمی‌یابد. .

امیلا با فرمولاسیون خاصی تهیه شده، که مو را براق و زیبا می‌کند و آلودگی و چربی را از آن می‌زداید. و باعث احیای تعادل موی شما و تغذیه‌ و تقویت آن می‌شود. .

امیلا همچنین باعث درخشش طبیعی موهای شما میشود و موهای ضعیف شما را تقویت می‌کند.

پوست سر انسان تقریباً 100000 فولیکول مو دارد. برای تولید موهای سالم به عناصر ضروری مانند پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز است. بنابراین ریزمغذی ها، از جمله ویتامین ها و مواد معدنی، اجزای مهم رژیم غذایی در مراقبت و تقویت مو به شمار می روند. گردش سلولهای ماتریسی در پیاز فولیکول بسیار زیاد است. کمبود کالری یا محرومیت از چندین عنصر ، از جمله ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای چرب ضروری و پروتئین ها ، ناشی از کاهش جذب می تواند منجر به ریزش مو ، ناهنجاری های ساختاری و تغییرات رنگدانه شود.

در این مقاله از سایت سوپرابیون ابتدا به علت های ریزش مو در افراد و سپس بصورت مفصل به راه های تقویت مو از طریق مکمل ها و رژیم غذایی مناسب می پردازیم :

علل ریزش مو

سابقه خانوادگی (وراثت). شایع ترین علت ریزش مو یک بیماری ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. به این حالت آلوپسی آندروژنیک ، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زن گفته می شود. معمولاً به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی اتفاق می افتد – کاهش خط مو و نقاط طاس در مردان و نازک شدن موها در طول تاج سر در زنان نمونه ای از این حالت است.

تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی. شرایط مختلف می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقت شود ، از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، زایمان ، یائسگی و مشکلات تیروئید. شرایط پزشکی شامل آلوپسی که با سیستم ایمنی بدن مرتبط است و باعث ریزش موی تکه تکه ، عفونت های پوست سر مانند کرم حلقوی و اختلال کشش مو به نام تریکوتیلومانیا 

داروها و مکمل ها. ریزش مو می تواند عوارض جانبی برخی از داروها باشد ، مانند داروهای مورد استفاده برای سرطان ، آرتریت ، افسردگی ، مشکلات قلبی ، نقرس و فشار خون بالا.

پرتودرمانی سر. موها ممکن است مانند قبل رشد نکنند.

حوادث بسیار استرس زا. بسیاری از مردم چندین ماه پس از شوک جسمی یا احساسی دچار نازک شدن عمومی موها می شوند. این نوع ریزش مو موقتی است.

مدل مو و درمان. مدل موی بیش از حد یا مدل موهایی که موهای شما را محکم می کند ، مانند دم اسبی ، می تواند باعث نوعی از ریزش مو شود که آلوپسی (کچلی) کششی نامیده می شود. کراتیتینه کردن، اتو زدن دائو مو و … نیز می تواند باعث ریزش مو شود. در صورت ایجاد اسکار ، ریزش مو می تواند دائمی باشد.

عوامل خطر برای ریزش مو

  • سابقه خانوادگی طاسی در طرف مادر یا پدر
  •   سن
  •   کاهش وزن قابل توجه
  •   برخی بیماری ها مانند دیابت و لوپوس
  •   فشار عصبی
  •   تغذیه نامناسب 

تشخیص ریزش مو

قبل از تشخیص ، پزشک احتمالاً یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد رژیم غذایی ، روال معمول مراقبت از مو و سابقه پزشکی و خانوادگی شما سوال می کند. همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند موارد زیر داشته باشید:

آزمایش خون. بررسی میزان عناصر و موادی  که می تواند باعث ریزش مو شود.

تست کشیدن. پزشک شما چند ده مو را به آرامی می کشد تا ببیند چند مو بیرون می آید. این به تعیین مرحله فرآیند ریزش کمک می کند.

بیوپسی پوست سر. پزشک نمونه هایی را از پوست یا چند تار موی بریده شده از سر بریده تا ریشه موها را زیر میکروسکوپ بررسی کند. این می تواند به تعیین اینکه آیا عفونت باعث ریزش مو می شود کمک کند.

میکروسکوپ نوری. پزشک از ابزار خاصی برای بررسی موهای کوتاه شده در قاعده آنها استفاده می کند. میکروسکوپ به کشف اختلالات احتمالی ساقه مو کمک می کند.

در فایل صوتی زیر می توانید بطور خلاصه در مورد روش های تقویت موی سر بشنوید:

 

 ویتامین ها و مواد معدنی مهم در ریزش مو 

آنچه در مطالعات نشان داده شده است، مصرف ویتامین ها و برخی عناصر می تواند در تقویت و نگهداری مو نقش داشته باشد که در ادمه به آن پرداخته می شود. ویتامین ها و مواد معدنی برای عملکردهای متعدد بدن از جمله رشد سلول های جدید مانند فولیکول های مو ضروری هستند.یک سری از ویتامین ها برای رشد موها لازم هستند و در حقیقت موی فرد را تغذیه می کنند، چنانچه کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد، مو خشک و بی رنگ به نظر می رسد. در برخی موارد، مواد نرم کننده عمیق و ماسک مو می توانند مزایای کوتاه مدت بزرگی داشته باشند، ولیکن فرد باید رژیم خود را به گونه ای تنظیم کند که اگر لازم است  مکمل های غذایی را مصرف نماید تا در بلندمدت شاهد اثرات آن باشد. البته شواهد علمی بسیار کمی وجود دارد که ثابت کند ویتامین ها برای رشد مو در واقع موثر هستند. با این حال ، کمبود شدید بیوتین ، روی ، نیاسین و آهن ممکن است منجر به ریزش مو شود. در این قسمت میکرونوترینتهایی که جهت تقویت و سلامت مو به آنها اشاره شده است، توضیح داده می شود. 

  • ویتامین های گروه B

مجموعه ویتامین B شامل هشت ماده ویتامین محلول در آب-تیامین (B1) ، ریبوفلاوین (B2) ، نیاسین (B3) ، اسید پانتوتنیک (B5) ، ویتامین B6 ، بیوتین (B7) ، فولات و ویتامین B12 است که به بدن کمک می کند. با مصرف یک رژیم غذایی متعادل ، می توان به میزان مجاز روزانه این ویتامین ها رسید. تصور می شود برخی از انواع ویتامین B با رشد مو ارتباط مستقیم دارند، زیرا به انتقال اکسیژن به سلول های پوست سر کمک کرده و فولیکول ها را تحریک می کنند. بیوتین، فولات و ویتامی B12 بیشترین سته این ویتامین ها هستند که در تقویت مو نقش دارند. 

 بیوتین (ویتامین B7) شکل خاصی از ویتامین B است که در مراقبت و تقویت مو استفاده می شود .بیوتین یک ویتامین طبیعی است که در بدن یافت می شود و غذا را به انرژی تبدیل می کند. مصرف بیوتین کافی برای بزرگسالان 30 میکروگرم در روز در جمعیت ایالات متحده است. میانگین رژیم غذایی دریافت بیوتین در کشورهای غربی کافی است و کمبود بیوتین به ندرت رخ می دهد.  تصور می شود که بیوتین به بهبود سلامت موها کمک می کند ، زیرا کمبود آن در بدن می تواند منجر به ریزش مو شود. البته، بیوتین اضافی در بدن می تواند عوارض جانبی جدی از جمله بثورات پوستی، مشکلات گوارشی یا حتی آسیب به کلیه ها را به همراه داشته باشد. بنابراین، بهتر است هرگونه مکمل بیوتین را در حد اعتدال مصرف شود. بسیاری از مکمل ها برای مو ، پوست و ناخن بسیار بیشتر از میزان توصیه شده روزانه بیوتین هستند. علل  کمبود بیوتین می تواند شامل افزایش مصرف تخم مرغ خام ، سوء جذب ، الکلیسم ، بارداری ، استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها که فلور طبیعی را مختل می کند ، داروهایی مانند والپروئیک اسید و مصرف ایزوترتینوئین باشد. مطالعات نشان می دهد که 50 درصد از زنان باردار کمبود بیوتین دارند. برای اطمینان از دریافت کافی بیوتین در رژیم غذایی ، می توان آجیل ، تخم مرغ ، حبوبات ، گوشت و سبزیجات سبز برگ بیشتری مصرف نمود.  

  • فولات

مقدار توصیه شده رژیم غذایی فولات غذایی 400 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است که با غنی سازی مورد نیاز برخی از غذاها در ایالات متحده تامین می شود. سطح قابل تحمل مصرف فولات 1000 میکروگرم است. گروه های خاصی در معرض کمبود هستند (افراد با رژیم غذایی نامناسب ، الکلیسم یا اختلال سوء جذب). کمبود فولات می تواند باعث تغییر مو ، پوست و ناخن شود.  ویتامین B12 برای سنتز DNA ، عملکرد عصبی و تشکیل گلبول های قرمز ضروری است. میزان توصیه شده ویتامین B12 برای افراد بالغ ایالات متحده 2.4 میکروگرم است. هیچ محدودیت بالایی برای مصرف ویتامین B12 وجود ندارد ، زیرا دارای پتانسیل کمی برای سمیت است  و اغلب از طریق ادرار دفع می شود. نقش فولات و ویتامین B12 در تولید اسید نوکلئیک نشان می دهد که آنها ممکن است در فولیکول مو بسیار تکثیر کننده نقش داشته باشند.                                                                                                                    

  • ویتامین A

ویتامین A معرف گروهی از رتینوئیدهای محلول در چربی است که شامل رتینول ، شبکیه و رتینیل استرها است.  این ویتامین نقش های زیادی در بدن ایفا می کند: برای بینایی بسیار مهم است ، در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد و برای رشد و تمایز سلولی ضروری است . ویتامین A در رژیم غذایی به عنوان ویتامین A از پیش ساخته (از منابع حیوانی) و به عنوان کاروتنوئیدهای پروویتامین A (منبع گیاهی) وجود دارد. هر دو منبع ویتامین A باید درون سلول، به شکل فعال خود (شبکیه و رتینوئیک اسید) متابولیزه شوند. غلظت رتینول پلاسما <0.70 μmol/L نشان دهنده عدم کفایت ویتامین A است. ویتامین A به طور بالقوه به دو روش برای موهای کدر موثر است. اولا، مطالعات نشان می دهد که به تحریک سلول ها برای رشد موهای جدید کمک می کند. ثانیا ویتامین A باعث ایجاد منافذ در پوست سر می شود که سبوم بیشتری تولید کرده و سپس می تواند آن را مرطوب کرده و به آن درخشندگی ببخشد.

در بیشتر موارد، رژیم متعادل مقدار مناسب از ویتامین A را در بدن تامین می کند.  میزان توصیه شده رژیم غذایی ویتامین A برای بزرگسالان 19 سال زیر 1300 میکروگرم در روز (4300 IU [واحد بین المللی]) برای جمعیت ایالات متحده است. از سوی دیگر، مصرف سطوح بسیار بالای ویتامین A از پیش ساخته می تواند سمی باشد. بنابراین توجه به میزان ویتامین A و یا پیش ساز آن در هر مکملی لازم و ضروری است.

از سوی دیگر، به عنوان یک قاعده کلی ، مصرف زیاد یا بیش از حد ویتامین A می تواند باعث ریزش مو شود. به طور معمول ، ویتامین A محلول در چربی در کبد ذخیره می شود. هنگامی که سطح ویتامین A بیش از حد بالا باشد ، از ظرفیت سیستم حمل و نقل بیشتر می شود و ویتامین A به گردش خون سرایت می کند.  حفظ هموستاز – و در نتیجه غلظت مناسب متابولیت فعال ویتامین A – برای داشتن موهای سالم مهم است. 

  • ویتامین C

 

ویتامین C یا اسید اسکوربیک یک ویتامین محلول در آب است که از متابولیسم گلوکز به دست می آید. به نظر می رسد نقش ویتامین سی، بیشتر در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شناخته شده است، ولی در واقع این ویتامین می تواند به رشد مو نیز کمک کند. ویتامین سی، بدن را در ساخت کلاژن ،( ماده ای غنی از اسیدهای آمینه که به تقویت فولیکول های مو کمک می کند) ، تقویت می کند. ویتامین C همچنین می تواند از طریق خنثی سازی  رادیکال های آزاد (مولکول هایی که به سلول های شما آسیب می رسانند و باعث کند شدن رشد مو می شوند) ، با اثرات مخرب آنها مبارزه کند. ویتامین C در جذب روده ای آهن نقش اساسی دارد و به تحرک جذب آهن در روده کمک می کند.  بنابراین ، مصرف ویتامین C در بیماران مبتلا به ریزش مو همراه با فقر آهن مهم است. بهترین منابع ویتامین C مرکبات ، سیب زمینی، فلفل سبز ، کلم بروکلی و توت فرنگی هستند. به علاوه خوردن غذاهای حاوی آهن همزمان با ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن را بهتر جذب کند.

  • ویتامین E

ویتامین دیگری که به بازسازی سلول ها کمک می کند ، ویتامین E است. این ویتامین به همراه  زینک،به ترمیم بافت سلولی سر کمک می کند. علاوه بر اینها،در زمان ابتلا به  شوره سر، ویتامین E ممکن است به تسکین پوست سر کمک کند. ویتامین E در تعادل اکسیدان/آنتی اکسیدان نقش دارد و به محافظت در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند.  با افزودن بیشتر بادام ، آووکادو و تخمه آفتابگردان به رژیم غذایی خود، می توان ویتامین E بیشتری دریافت نمود. 

  • زینک

روی  یا زینک یکی از عناصر مهم جهت  کمک به رشد بافت سلولی در بدن است. همچنین نقش مهمی در غدد چربی پوست سر داشته و منجر می شود که با افزایش تولید چربی، موی سرمرطوب نگه داشته شود. روی یک عنصر کمیاب ضروری است ، بدین معنی که بدن نمی تواند آن را به تنهایی تولید کند. باید از طریق رژیم غذایی تأمین شود. منابع اصلی غذایی روی ، ماهی و گوشت هستند. کمبود روی می تواند در بیمارانی که مقدار زیادی دانه غلات مصرف می کنند ، در افرادی که گوشت کم مصرف یا تغذیه وریدی دارند ، و در نوزادانی که شیر خشک مصرف می کنند رخ دهد. سایر علل کمبود روی عبارتند از: بی اشتهایی عصبی (ناشی از مصرف ناکافی ، افزایش دفع روی و سوء جذب به دلیل مصرف ملین) ، بیماری التهابی روده ، جراحی بای پس ژژونال و فیبروز کیستیک، اعتیاد به الکل ، بدخیمی ، سوختگی ، عفونت و حاملگی ممکن است باعث افزایش متابولیسم و دفع روی شود. کمبود روی زمانی رخ می دهد که سطح سرمی آن، (<70 µg/dL) برسد و در این حالت ریزش مو مشاهده می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف 50 میلی گرم گلوکونات روی (نوعی قرص زینک پلاس ) به مدت 12 هفته، نتایج بسیار خوبی در کاهش ریزش مو داشته است. همچنین، درمان روی باعث افزایش چشمگیر اندازه غدد چربی و تکثیر سلولی در غدد سباسه در یک مطالعه روی حیوانات شد.با افزودن اسفناج ، عدس و تخمه کدو به وعده های غذایی می توان روی بیشتری به رژیم غذایی وارد نمود.

  • آهن

آهن یک ماده معدنی مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن است. آهن موجود در گلبول های قرمزا اکسیژن را به سلول های بدن رسانیده و منجر به تقویت ریشه مو می شود.البته آهن از طریق مواد غذایی به راحتی جذب بدن نمی شود.  کمبود آهن در رژیم غذایی ، می تواند منجر به خستگی زیاد بدن  و یا در موارد جدی باعث کم خونی شود. سطح فریتین سرم (پروتئین متصل به آهن) به عنوان شاخص خوبی برای ذخیره کل آهن بدن در نظر گرفته می شود و در مطالعات ریزش مو به عنوان شاخص مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس مو از پروتئین است. بنابراین ، منطقی است که افزودن پروتئین بیشتر به رژیم غذایی ، به رشد مو کمک کند. در سوءتغذیه از نظر پروتئین ، تغییرات پوست و مو برجسته است. همانطور که مشاهده می شود در کودکان مبتلا به بیماری هایی مانند کوارشیورکور و یا ماراسموس، کاهش شدید مصرف کربوهیدرات منجر به ریزش مو می شود.  تخم مرغ ، جو دوسر ، پنیر ، ماست یونانی و کلم بروکلی به عنوان منابع غنی از پروتئین در مواد غذایی هستند. 

  • سلنیوم

مطالعات نشان می دهد که مصرف مناسب سلنیوم، در تقویت و مراقبت مو نقشی مهم دارد. به گونه ای که حتی در کاهش عوارض ریزش مو، پس از شیمی درمانی نیز توصیه شده است. میزان توصیه شده رژیم غذایی برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای افراد 14 ≥ سال در جمعیت ایالات متحده است. وجود سلنیوم در انواع غذاها ، مانند گوشت ، سبزیجات و آجیل ، برای تامین نیاز روزانه کافی است. البته، مصرف سلنیوم به میزان بیش از 400 میکروگرم در روز ممکن است باعث مسمومیت شود. علائم مسمومیت حاد یا مزمن سلنیوم شامل تهوع ، استفراغ ، شکنندگی و تغییر رنگ ناخن ، ریزش مو ، خستگی ، تحریک پذیری و بوی بد دهان است. شیوع مسمومیت با سلنیوم از مکمل غذایی مایع که حاوی 200 برابر غلظت برچسب گذاری شده سلنیوم بود ، منجر به ریزش شدید مو در اکثر بیماران شد. 

سایر عناصر شامل اسیدهای چرب، ویتامین D،نیاسین و … می باشد

 روش های تقویت و محافظت از مو

این نکات ممکن است به شما در جلوگیری از انواع ریزش مو جلوگیری کند:

  •   با موهای خود ملایم باشید. هنگام برس زدن و شانه کشیدن ، مخصوصاً وقتی موهای شما خیس است ، از کشش استفاده نکنید. یک شانه دندانه پهن ممکن است از کشیدن مو جلوگیری کند.
  •   از درمان های سخت مانند اتوی داغ ، مواد فر کننده ، کراتینه و لخت کردن دائمی اجتناب کنید.
  •    تنش روی موها را از مدل هایی که از نوارهای لاستیکی ، توری و بافته استفاده می کنند محدود کنید.
  •   از پزشک خود در مورد داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید و ممکن است باعث ریزش مو شوند ، سوال کنید.
  •   از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.
  •   سیگار نکشید. برخی مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان را نشان می دهند.

اگر تحت شیمی درمانی هستید ، از پزشک خود در مورد کلاه خنک کننده سوال کنید. این کلاه می تواند خطر از دست دادن موها در طول شیمی درمانی را کاهش دهد.

در هر صورت استفاده از مکمل های مناسب، می تواند ریزش مو را تا حد چشم گیری کاهش دهد و سبب تقویت مو و فولیکولهای آن شود. پزشکان باید بتوانند با شواهد مناسب به سوالات و مشکلات افراد پاسخ دهند و در عین حال وضعیت بیمار را نیز در نظر داشته باشند. چرا که همانگونه که گفته شد این مکمل ها خطرات دارند و در صورت عدم وجود کمبود ، ممکن است برای مو مضر باشند.