شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

شوینده و حالت دهنده مو ، کاربرد و روش استفاده از آن‌ها

سریعترین راه درمان ریزش مو

شستن با پودر امیلا بهترین  محافظ همیشگی موی شماست

یکی از روش‌های داشتن ظاهری زیبا و مرتب، حالت دادن به موها است. هیچ حسی بهتر از این نیست که خودتان بتوانید هنگام بیرون رفتن از خانه، به سر و وضعتان برسید و ظاهری زیبا داشته باشید. اما مگر می‌توان حالت‌دهی موها را به تنهایی و در خانه انجام داد؟ امروزه با کمک محصولات متنوع و فراوان موجود مخصوصا امیلا به‌راحتی می‌توانید به چنین خواسته‌ای برسید. محصولات حالت دهنده مو  نیزبرای داشتن مدل‌های مختلف به شما کمک می‌کنند؛ به نحوی که با استفاده از این محصولات همیشه می‌توانید موهایی مرتب با مدل‌هایی متنوع داشته باشید.

البته یافتن مدل موی مناسب ممکن است اندکی زمان‌بر باشد؛ اما صرف این زمان ارزش نتیجه‌ای که به آن می‌رسید را دارد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع حالت دهنده‌ های مو آشنا کنیم. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا تفاوت هر یک از محصولات حالت دهنده مو را به خوبی درک کنید و به راحتی مناسب‌ترین محصول را برای حالت‌دهی به موهایتان انتخاب کنید.

  • آ

با تاریخچه حالت دهنده های مو آشنا شوید

حالت دهنده های مو قدمتی طولانی دارند. در قدیم از استوانه‌های فلزی، روغن ها و مواد معطر برای حالت‌ دادن به موها استفاده می‌شد. کتیرا یکی از قدیمی‌ترین حالت دهنده های مو است. این گیاه، جاذب قوی آب است و در ترکیب با آب حالتی ژله‌ای به خود می‌گیرد.

هنگامی‌ که کتیرا به موهای خیس زده شود، حالت پذیری موها را بهتر می‌کند و باعث می‌شود تا بتوانیم بهتر آن‌ها را شانه بزنیم. یکی دیگر از خواص کتیرا قابلیت ترمیم کنندگی موها است.

امروزه حالت دهنده ها در اشکال گوناگونی در بازار یافت می‌شوند؛ ژل‌ها، اسپری ها‌، واکس های مو و محصولات مشابه، از انواع حالت دهنده های مو هستند که هر یک به منظوری خاص ولی با هدفی یکسان استفاده می‌شوند و موها را خوش‌حالت‌تر و زیباتر می‌کنند.

محصولات حالت دهنده مو انواع مختلفی دارند

1) ژل مو

ژل مو یک محصول حالت دهنده محبوب است که معمولاً برای داشتن ظاهری خاص روی موهای مرطوب استفاده می‌شود. انواع مختلفی از ژل مو با قدرت‌های حالت دهندگی متفاوت وجود دارند که با توجه به نوع نیازتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

اگرچه می‌توان از ژل مو برای ایجاد حالت‌ها و مدل‌های مختلف استفاده کرد، اما معمولاً از آن برای ایجاد ظاهری مرطوب روی موهای حالت داده شده استفاده می‌شود.

بعد از زدن ژل باید کمی صبر کنید تا خشک شود. البته می‌توان بعد از استفاده از ژل موها را به کمک سشوار خشک کرد و به حالت دلخواه درآورد. استفاده از ژل حالت دهنده مو در افرادی که موهای نازک و کم‌پشتی دارند، باعث سنگینی موها می‌شود.

هنگام استفاده از ژل مو چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

دقت داشته باشید که ژل مو با ریشه موها تماس پیدا نکند؛ زیرا حالت موها را صاف می‌کند. حتماً ژل را روی موهای مرطوب استفاده کنید و اگر موهایتان مستعد خشک شدن است، از مصرف ژل مویی که الکل دارد خودداری کنید.

ژل مو ممکن است با شستشوی صحیح نیز همچنان روی رشته‌های مو باقی بماند؛ بنابراین، از شامپوی درخشان کننده (Clarifying Shampoo) استفاده کنید. این شامپوها با شستشوی عمیق مو، باقی‌مانده‌ مواد را از روی پوست سر و موها پاک می‌کنند.

عوارض استفاده از ژل مو چیست؟

مصرف بیش از حد ژل مو عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • فروبردن انگشتان به داخل موهای ژل‌زده باعث پوسته پوسته شدن سر می‌شود.
  • الکل موجود در ژل‌ها که موجب خشک شدن سریع آن‌ها می‌شود، ممکن است به مو آسیب برساند و باعث خشکی پوست سر شود.
  • مواد شیمیایی خورنده، رطوبت مو و پوست سر را از بین می‌برند و این موضوع باعث خارش پوست سر، ایجاد پوسته و شوره سر می‌شود.
  • استفاده مداوم از ژل مو سلول‌های مرده پوست سر را افزایش می‌دهد و همچنین باعث افزایش چربی پوست سر می‌شود. این چربی فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند و درنهایت موجب ریزش موی سر می‌شود.

2) اسپری مو

استفاده از اسپری مو ، موهای حالت‌دهی شده را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. انواع مختلفی از اسپری‌های مو با ویژگی‌های متفاوت در بازار وجود دارند که می‌توانید متناسب با نوع مو و نیازتان، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

اصلی‌ترین وجه تمایز اسپری‌های مختلف مو با یکدیگر در قدرت ثابت نگه داشتن حالت مو است. برخی از اسپری‌ها بیش از اینکه حالت مو ها را کاملاً ثابت نگه دارند، باعث انعطاف‌پذیری مو می‌شوند.

اسپری‌های متوسط (Medium) و قوی (Maximum) مو را بیشتر ثابت نگه می‌دارند. همچنین برخی از اسپری‌ها، وز مو را کاهش می‌دهند و به خاطر داشتن مواد براق‌کننده مثل اکلیل باعث درخشندگی و براق شدن مو می‌شوند.

اسپری حالت دهنده مو معمولاً به صورت افشانه و پمپی وجود دارد. اگر می‌خواهید موهایی طبیعی، تمیز و سبک داشته باشید، در انتخاب اسپری موی مناسب و سبک دقت کنید. برای انتخاب اسپری موی مناسب، در نظر گرفتن ضخامت مو خیلی مهم است.

باید دقت شود بین لطافت موها و نوع اسپری تعادل مناسب برقرار باشد؛ به این معنی که اسپری نه به‌قدری قوی باشد که موها را خیلی خشک ‌کند و نه آن‌قدر ملایم که تأثیر مناسبی از خودش بر جای نگذارد.

3) سرم مو

از محصولات حالت دهنده مو می‌توان به سرم مو اشاره کرد. از فواید سرم‌ مو این است که از مو در برابر رطوبت محافظت می‌کنند؛ بنابراین، از وز شدن و فر خوردن مو در هوای مرطوب جلوگیری می‌کنند. سرم مو همچنین موجب درخشان، نرم، صاف و یکدست شدن موها می‌شود.

هنگام استفاده از سرم مو چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

سرم حالت دهنده مو باید به موهای مرطوب زده شود. دقت داشته باشید که مقدار کمی سرم به موهایتان بزنید و سپس آن‌ها را حالت دهید. هرگز سرم را به ریشه مو نزنید؛ زیرا این کار باعث سنگین شدن رشته‌های مو، تخت شدن آن‌ها و چسبیدن‌شان به کف سر می‌شود.

گره خوردن موها نشان‌دهنده خشکی و زبری مو است. در صورتی که موهایتان گره می‌خورند، احتمالاً در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آلودگی آن زیاد است یا شاید هم مدت زمان زیادی را در معرض آفتاب هستید.

برای از بین بردن خشکی مو بهتر است از سرم مو استفاده کنید. هنگام انتخاب سرم به نوع و ویژگی‌های خاص موهایتان دقت کنید.

4) موس مو

این محصول غالباً فوم یا کف حالت دهنده نامیده می‌شود و برای کمک به حالت دادن یا ثابت نگه داشتن حالت موها استفاده می‌شود. از موس همچنین برای حجم دادن به تارهای موی بی‌حالت نیز استفاده می‌شود.

موس‌ها بسته به ضخامت موهای افراد و میزان چربی آن‌ها در انواع مختلفی عرضه می‌شوند؛ بنابراین بهتر است موس مناسب را با توجه به نوع مویتان انتخاب کنید.

موس به‌دلیل داشتن صمغ مصنوعی، تارهای مو را می‌پوشاند و موجب می‌شود مو پس از خشک شدن حالت خود را حفظ کند. این محصول برای هر نوع مویی قابل استفاده است؛ از جمله موهای نازک که به ماده‌ای سبک و دارای قابلیت حجم‌دهی نیاز دارند.

هنگام استفاده از موس مو چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

دقت داشته باشید که موس را روی موهای مرطوب استفاده کنید؛ سپس بسته به نوع مدل دلخواهتان، بگذارید موهایتان به صورت طبیعی خشک شوند یا با کمک سشوار آن‌ها را خشک کنید.
اگر موس را روی موهای خیس بزنید و سپس اجازه دهید موها به طور طبیعی خشک شوند، می‌توانید حالت حجیم و براقی به موهایتان بدهید.
اگر به محض استفاده از موس موهایتان را سشوار بکشید، حجم مو به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت و مدل مویتان برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود.
مهم‌ترین مزیت موس نسبت به ژل این است که اگر می‌خواهید موهایتان ظاهری صاف، یکدست و نرم‌تری داشته باشد، می‌توانید بعد از زدن موس موهایتان را شانه کنید، در حالی که ژل ‌چنان حالت سفتی روی مو ایجاد می‌کند که شانه کردن را تقریباً غیر ممکن می‌سازد.

5) حجم دهنده مو

این نوع محصولات به‌صورت موقت، درخشش، حجم و استحکام موهای کدر، صاف و کم‌پشت را زیاد می‌کنند. حجم‌دهنده‌ها انواع مختلفی دارند و به شکل لوسیون، پماد، اسپری، شامپو یا نرم کننده به فروش می‌رسند.

برخی از محصولات فرم‌دهی، حاوی مواد حجم‌دهنده هستند؛ اما اگر می‌خواهید حجم و درخشش بیشتری به موهایتان بدهید، بهتر است از محصولی استفاده کنید که به طور خاص برای حجم‌دهی تولید شده است.

هنگام استفاده از حجم دهنده مو چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

برای رسیدن به حجم مطلوب، این محصول را روی موی مرطوب استفاده کرده و سپس موها را با سشوار خشک کنید. بیشتر محصولات حجم‌دهنده را می‌توان روی قسمت ریشه مو استفاده کرد.

این کار به منظور بالا نگه داشتن رشته‌های مو تا بیشترین حد ممکن صورت می‌گیرد. البته برخی از این محصولات نیز فقط روی ساقه مو استفاده می‌شوند که این کار ممکن است باعث سنگین شدن تارهای نازک مو شود.

اگر از حجم‌دهنده‌ به صورت مرتب و روی ریشه موها استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود برای شستن موهایتان از شامپوهای پاک‌کننده عمیق و درخشان کننده (Clarifying Shampoo) استفاده کنید.

این شامپوها با شستشوی عمیق مو، باقی‌مانده‌ مواد تجمع یافته روی پوست سر و مو را پاک می‌کنند و مانع تجمع مواد اضافه روی پوست سر می‌شوند.

6) پماد مو

این محصول حالت دهنده مو معمولاً چرب است و بر پایه آب یا روغن (موم) تهیه می‌شود. پماد مو ظاهری نرم و براق به موها می‌دهد و مدل آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.

امروزه محصولاتی از این دست به‌راحتی از روی مو شسته می‌شوند، اما در گذشته برای پاک کردن آن‌ها از روی مو نیاز بود که چندین مرتبه موهایتان را بشویید.

پماد به طور کامل خشک نمی‌شود و انعطاف‌پذیر است. به همین دلیل در صورت استفاده از آن، می‌توان در هر زمانی مدل مو را تغییر داد. این قابلیت باعث می‌شود موها مدت زمان طولانی‌تری به شکل دلخواه باقی بمانند.

از آنجایی که پاک کردن محصولات بر پایه موم از روی مو دشوار است، بهتر است به دنبال پماد مویی بر پایه آب و همچنین پمادهای دارای ترکیبات محلول در آب باشید.

زمانی که می‌خواهید حالت موهایتان را ثابت نگه دارید و از درخشش بیشتر آن‌ها لذت ببرید، می‌توانید از پماد استفاده کنید. این محصول برای موهای فر و ضخیم مناسب است، اما ممکن است در موهای کوتاه‌ و نازک‌ موجب سنگینی شود.

7) واکس مو

واکس مو یک محصول حالت دهنده بسیار غلیظ است که برای ثابت نگه داشتن مو پس از حالت دادن به آن استفاده می‌شود. برخلاف ژل، واکس مو در طول روز خشک نشده و نرمی‌اش را حفظ می‌کند. به همین دلیل، این محصول برای افرادی مناسب است که موهایشان خشک و شکننده است.

اگر می‌خواهید روی ظاهر موهایتان کنترل زیادی داشته باشید و موهایتان را به مدل‌های مختلفی حالت دهید، واکس مو برای شما بسیار مناسب است. برای رسیدن به بهترین نتیجه، ابتدا موها را کاملاً خشک کنید و سپس از واکس مو استفاده کنید. ماندگاری واکس نسبت به پماد بیشتر بوده و شستشوی آن نیز آسان‌تر است.

8) حالت دهنده مو بدون نیاز به آب کشی

این محصولات به صافی موها و محافظت از آن‌ها کمک می‌کنند و همچنین برخلاف نرم کننده ها و حالت دهنده های قدیمی، بعد از استفاده روی موها، نیاز به آب کشی ندارند.

این نوع نرم‌کننده‌ها از طریق پوشاندن مو با مواد شیمیایی از تارهای مو محافظت می‌کنند و باعث حفظ صافی و لطافت موها و همچنین نرم‌تر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شوند. اگرچه این نرم‌کننده‌ها خیلی در سلامت مو مؤثر نیستند، اما از بروز موخوره جلوگیری می‌کنند.

9) محافظ حرارتی مو

استفاده منظم از سشوار، اتوی مو و فرکننده ها باعث آسیب‌دیدگی مو می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است برای حالت دادن به موها استفاده از وسایل حرارتی را به حداقل برسانید.

با این وجود بسیاری از افراد تمایل دارند برای حالت دادن به موهایشان از این وسایل استفاده کنند تا راحت‌تر به مدل موی دلخواهشان برسند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید اما می‌خواهید میزان آسیب وارد شده به فولیکول‌های مویتان را کاهش دهید، بهتر است از محصولات محافظ حرارتی مو استفاده کنید تا موهایتان آسیب نبینند.

نکاتی که لازم است درباره حالت دهنده مو بدانید

  • محصولات حاوی سیلیکون به طور موقت گره موها را باز و آن‌ها را براق و درخشان می‌کنند.
  • قبل از مصرف واکس‌های مخصوص مو ابتدا آن‌ها را با دست گرم کنید تا کار کردن با آن‌ها آسان‌تر شود.
  • مهم‌ترین محصولاتی که برای مو استفاده می‌شوند عبارت‌اند از شامپو سر ، نرم کننده‌ مو ، حالت دهنده ها، محافظ حرارتی مو و ماسک مو بعد از سشوار برای حالت دادن نهایی به مو (Finishing product).
  • اگر موهایتان بلوند هستند، از سرم، براق‌کننده و واکس مو استفاده کنید؛ زیرا این محصولات برای مراقبت از موهای بلوند ضروری هستند و رنگ آن‌ها را مات و کدر نمی‌کنند.
  • اگر موهایی خشک یا آسیب‌دیده دارید، بهتر است از محصولات حاوی الکل استفاده نکنید؛ زیرا باعث خشکی بیشتر موها می‌شوند.
  • اگر می‌خواهید موهایی با ظاهر طبیعی داشته باشید، بهتر است از بین محصولات حالت دهنده مو، از محصولات سبک‌تر مانند اسپری مو استفاده کنید.

چگونه از محصولات حالت دهنده مو استفاده کنید

  • اگر موهایتان نازک یا چرب هستند، برای جلوگیری از چربی بیش از حد موها و پوست سر، محصولات حاوی سیلیکون را فقط برای ساقه موهایتان استفاده کنید.
  • برای تأثیرگذاری بیشتر، بعد از شست‌وشوی موها (زمانی که هنوز کمی نم‌دار هستند) از حالت‌دهنده‌ها استفاده کنید تا بهتر جذب شوند و اثر بگذارند.
  • هنگام استفاده از حالت دهنده بهتر است با مقدار خیلی کم شروع کنید و اگر لازم شد، مقدار بیشتری استفاده کنید.
  • استفاده از واکس مو به میزان کم و به‌صورت یکنواخت، باعث درخشش موها می‌شود.
  • برای جلوگیری از خراب شدن مدل مو به دلیل استفاده زیاد از حالت‌دهنده، ابتدا از پشت سر که حجم موی بیشتری دارد شروع کنید و سپس به قسمت جلوی مو بروید.
  • برای جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن در مو، در ابتدا به برس مقداری اسپری مو بزنید و سپس موها را شانه کنید.
  • استفاده از حالت دهنده موی بدون نیاز به آب کشی ، روشی عالی برای مراقبت از موهای فر و حالت‌پذیر کردن حلقه‌های مو است. یادتان باشد از این حالت دهنده ها روی موهای مرطوب استفاده کنید و بعد موهایتان را ببندید.

نکات بیشتری که باید رعایت کنید

  • همیشه محصولات حالت دهنده را با مدل مویتان مطابقت دهید. اگر موهایی صاف دارید، از کرم‌های صاف‌کننده مو استفاده کنید و اگر موهایتان موج‌دار، حالت‌دار یا فر هستند، سراغ محصولات ضد وز  مثل سرم ضد وز  بروید که در عین حال حالت فر مو را حفظ می‌کنند.
  • برای حفظ مدل مو از واکس و ژل مو استفاده کنید. این محصولات برای مدل دادن مو به حالت فر آفریقایی ریز یا فر درشت و موج‌دار بسیار عالی هستند.
  • برای ثابت ماندن مدل موی شینیون در بالای سر، به مدت 10 ثانیه از اسپری مو استفاده کرده و این کار را 3 بار تکرار کنید.
  • برای بهتر حالت گرفتن موهای خیلی فر ، بهتر است ابتدا موهایتان را بشویید، سپس به کمک حوله آب اضافی آن‌ها را بگیرید و در حالی که موها هنوز مرطوب هستند، از حالت‌دهنده استفاده کنید تا محصول حالت دهنده به‌خوبی روی موهایتان بنشیند.
  • هرگز بعد از ژل زدن موهایتان را سشوار نکشید؛ این کار باعث می‌شود پوسته‌هایی روی سر باقی بمانند.