شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

balot

عصاره ای برای ترمیم سوختگی

بلوط از جمله گیاهان حاوی “تانن” است که به دلیل وفور در جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد، همواره مورد استفاده خوراکی و دارویی بوده است.
یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پژوهشی موفق به کشف تاثیرعصاره بلوط بر درمان سوختگی شد.

در این پژوهش که در مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد، میزان اثرگذاری عصاره آبی پوست اطراف بلوط با کرم سیلورسولفادیازین، مقایسه شد.

دکتر مهرزاد جعفری در این خصوص گفت: محققان به خواص گیاهان دارای ترکیبات “تانن” در بهبود زخم و ترمیم پوست، پی برده اند و از گیاهانی مانند بابونه و صبرزرد برای درمان سوختگی در طب سنتی استفاده می شود.

وی بیان کرد: بلوط از جمله گیاهان حاوی “تانن” است که به دلیل وفور در جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد، همواره مورد استفاده خوراکی و دارویی بوده است.

جعفری اظهار داشت: عصاره پوسته بلوط که در زبان محلی به آن جفت گفته می شود تاثیر بسیار زیادی در کاهش التهاب زخم و ترمیم پوست دارد.

این پژوهشگر بیان داشت: این عصاره آبی که برای درمان زخم های معده هم مورد استفاده قرار می گیرد، برای درمان سوختگی موثرتر از کرم سیلورسولفادیازین است.

وی تصریح کرد: بلوط به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی، فلاونوئید، آلکالوئید، موجب کاهش التهاب و افزایش بافت کلاژن پوست می شود.

جعفری بیان داشت: استفاده از عصاره جفت بلوط جایگزین خوبی برای پمادهای آنتی بیوتیک، بتادین و شست و شو با سرم فیزیولوژی در زخم های سوختگی است که تاثیرات منفی در بردارند.