شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

عوامل ریزش مو

جهت بررسی دقیق تر چربی موی سر به تحقیقاتی پرداختیم تا هم خودمان عامل اصلی این چربی و اثرات چربی بر مو متوجه شویم و هم اینکه راهکاری برای پیشگیری و درمان آن به دست آوریم.

قبل از بررسی محور های بحث، لازم است چند نکته را به صورت مختصر بدانیم:

از جمله کارکردهای مو، عایق‌بندی گرمایی در برابر سرما و در برخی گونه‌ها خنک سازی بدن در برابر گرما است که البته در انسان به‌خاطر روند تکامل، موی بدن کم‌پُشت شده و کارکرد عایق‌بندی خود را از دست داده اما موی سر هنوز این کارکرد را به همراه کارکرد زیباشناختی خود دارد.

نکته دوم اینکه مساحت پوست سر تقریبا ۵۰۰ سانتیمتر مربع می‌باشد، که دارای حدود ۲۰۰ تار مو در سانتی‌متر است؛ (واحد شمارش موی سر گرافت است که هر گرافت از چند تار مو تشکیل شده و از ریشه به هم ارتباط دارند).

نکته سوم بدن انسان نزدیک به ۵ میلیون تار مو دارد، که پوست سر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار از این تعداد را در بر می‌گیرد؛ افراد با موهای بلوند بیشترین تعداد فولیکول‌ها را در سر داشته و بعد از آنها به ترتیب افراد با موهای قهوه‌ای، موهای قرمز و سیاه قرار می‌گیرند.

نکته چهارم اینکه رویش طبیعی موی سر cm۱تا ۰٫۶ در ماه است و همچنین می توان به صورت متوسط گفت در آقایان میزان فراوانی طاسی، ۳ نفر از هر ۵ مرد قبل از سن ۵۰ سالگی می‌باشد، درحالی که در زنان، ۱ نفر از هر ۴ زن از دست دادن مو و نازک شدن مو را تجربه می‌کنند که البته زنان  بعد از یائسگی، بیشتر مستعد طاسی هستند.

نکته بعد اینکه مردان و زنان دچار ریزش مو، ژن‌های مربوط به ریزش مو را از یک یا هر دو والدین خویش به ارث می‌برند؛ سن شروع، میزان و سرعت ریزش مو در هر فرد فرق می‌کند که چرب بودن مو، استفاده از ژل و سشوار بیش از حد، بیماری‌های شدید، سو تغذیه یا کمبود ویتامین‌ها می‌توانند این روند ریزش را تسریع کنند.