شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

قلیایی کردن بدن

تعادل اسید و قلیا در بدن  با اندازه گیری pH مشخص می شود،با افزایش میزان اسید در بدن خطر ابتلا به سرطان ،  دیابت، بیماری‌های کلیوی و .. بالا می رود ،برای کاهش این حالت باید سلول های  بدن از حالت اسیدی خارج شوند.
پتاسیم نیز به اندازه سدیم خواص بازی دارد و برای خنثی کردن اسیدهای عضلات مفید است اسیدیته بدن را با pH زیر ۷ خون تعریف می‌کنند؛ یعنی اینکه بدن اسیدی شده و معمولاً مشکلاتی از قبیل درد مفاصل، خستگی و حتی بیماری‌های جدی‌تر مانند سرطان به بار می‌آورد.
به عقیده برخی از محققان بین حالت اسیدیته بدن و ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد. برای همین لازم است که به هر ترتیبی بدن را از این حالت در آورده و به حالت آلکانیک یا بازی نزدیک‌تر کرد و این کار به کمک مصرف مواد غذایی مناسب مانند کنجد بوداده امکان‌پذیر است.
با ما باشید تا با مواد غذایی مناسب برای کاهش حالت اسیدی بدن بیشتر آشنا شوید. چگونه می‌شود فهمید بدن اسیدی شده است؟ اگر صبح‌ها مدام احساس خستگی می‌کنید و یا اینکه بین ساعت ۱ تا ۳ صبح از خواب بیدار می‌شوید و خوابتان به هم می‌ریزد، اگر از سوزش معده رنج می‌برید یا اینکه صبح‌ها نفستان سنگین است، اگر مدام دست و پایتان یخ می‌زند، پاهایتان عرق می‌کند و نمی‌توانید سرما را تحمل کنید؛ یعنی اینکه بدنتان علائم استرس فیزیولوژیکی را نشان می‌دهد که ناشی از حالت اسیدی است. در حالت کلی هر بیماری مزمن بدن از حالت اسیدی ناشی می‌شود که دیابت، بیماری‌های کلیوی و سرطان‌ها جزئی از آن‌ها هستند.
پتاسیم
پتاسیم نیز به اندازه سدیم خواص بازی دارد و برای خنثی کردن اسیدهای عضلات مفید است. برای جذب پتاسیم بیشتر نیز می‌توانید کلم سبز، کلم قرمز و کلم برگ، پوست سیب‌زمینی، زیتون، سرکه سیب غیرپاستوریزه، کاهو، کلم بروکسل، خیار، شاهی، جوانه گندم، ماهی، شیر سویا و غیره مصرف کنید.
سدیم
 سدیم یکی از آلکانی‌ترین معدنی‌های موجود است. تأثیر این ماده معدنی بیشتر در ناحیه دستگاه گوارش دیده می‌شود. می‌توانید با مصرف کرفس، ژلاتین، جعفری، زرده تخم‌مرغ، ماهی، نخود، مارچوبه، خرما، انجیر، کلم سبز، دانه کنجد، تخمه آفتاب‌گردان، سبزیجات برگ سبز، برگ‌های چغندر، قاصدک و شاهی سدیم زیادی دریافت کنید.
منیزیم
منیزیم باعث آرامش بدن می‌شود. این ماده معدنی بیشترین تأثیر را در ناحیه سیستم عصبی به جا می‌گذارد.ذرت، تمام سبزیجات زردرنگ، گندم کامل، جوانه گندم، آب قلم گوساله، ژلاتین، خرما، انجیر خشک، ماهی، شیر بز، اسفناج، گندم سیاه، شیر سویا، چغندر، توفو، شاهی و دمنوش میوه رازک بیش‌ترین میزان منیزیم برای کاهش حالت اسیدی بدن را در اختیارتان می‌گذارند.
کلسیم
بیش‌ترین تأثیر کلسیم در خنثی کردن حالت اسیدی استخوان‌هاست.در بین مواد غذایی حاوی کلسیم می‌توان به دانه کنجد، بادام، آووکادو، سبزیجات برگ سبز تیره، جلبک‌های دریایی، شاهی، پنیرهای غیرپاستوریزه، کلم‌ها، ژلاتین، ماهی، گل کلم، بروکلی، غلاتی مانند گندم کامل، ارزن، برنج قهوه‌ای، جو دو سر و همچنین انجیر اشاره کرد که حاوی بیش‌ترین میزان این ماده معدنی هستند.
منگنز
منگنز برای خنثی کردن اسیدهایی که در مغز جا خوش کرده‌اند مناسب است. گردو، سبزیجات سبز خام، آناناس، بلوبری و جو دوسر از بهترین منابع غذایی منگنز هستند.
مواد معدنی مناسب برای خنثی‌سازی اسید:
به عقیده محققان درست است که لیموترش یکی از میوه‌های ترش محسوب می‌شود اما اگر به اندازه مصرف شود به کاهش حالت اسیدی سلول‌ها کمک می‌کند. لیموترش سرشار از اسیدسیتریک است؛ اما درعین‌حال حاوی مواد معدنی نیز می‌باشد. زمانی که آب لیموترش جذب بدن می‌شود
اسیدسیتریک آن به سرعت به اسیدکربنیک تبدیل شده و از آن چیزی جز مواد معدنی باقی نمی‌ماند که به خنثی کردن حالت اسیدی کمک می‌کنند. همچنین مواد غذایی مانند گوشت قرمز، کله‌پاچه، سفیده تخم‌مرغ، عدس، لوبیا سفید و غیره حالت اسیدی بدن را بالا می‌برند. البته بیشترین حالت اسیدی مربوط به قند سفید، آرد سفید و مواد غذایی تهیه‌شده از آن، پاستاها، شیرینی‌جات، روغن‌های تصفیه‌شده، چای، قهوه، الکل، شکلات و آبگوشت‌های چرب می‌باشد.