شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

هلیله سیاه مادر گیاهان دارویی

هلیله سیاه گیاهی عجیب است که دارای خواص درمانی و مصارف دارویی فراوان می باشد. دامنه وسیعی از بیماری ها و زخم های کوچک را درمان می کند. از زمان های باستان ویژگی های شفادهنده آن مشهور بوده است و به عنوان مادر گیاهان از آن یاد می شود. هلیله سیاه یکی از موادی می باشد که هر کس باید آن را در خانه داشته باشد. کسب اطلاعات در مورد خواص هلیله سیاه شما را شگفت زده خواهد کرد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

هلیله سیاه آنتی اکسیدان و سم زدا قوی می باشد که حاوی ترکیبات بیوشیمیایی مختلف است. این ماده دارای ویژگی های ضد دیابت، ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد سرطان می باشد. داروی خانگی برای درمان اختلالات عفونتی مثل زخم های عمیق و عفونت های قارچی پوست مفید می باشد. توالی مدفوع را افزایش داده و مثانه را به طور کامل تخلیه می کند. در ادامه مهمترین خواص هلیله سیاه را بیان خواهیم کرد.

 

خواص هلیله سیاه مادر گیاهان دارویی

هلیله سیاه تاثیرات چربی اشباع شده و غذاهای روغنی را کاهش می دهد. این میوه دارای خواص و فواید سلامتی بیشمار می باشد. از زمان های باستان برای هضم آسان و به عنوان داروی ادرار آور و ملین مورد استفاده قرار می گرفته است. در ادامه خواص مهم این گیاه دارویی را بیان خواهیم کرد.

 

خواص هلیله سیاه برای لاغری

هلیله سیاه همانند خاکشیر در لاغری موثر می باشد. از خواص هلیله سیاه برای پاک کردن سموم از بدن و حفظ سلامت سیستم گوارشی استفاده می شود. از احساس نفخ پیشگیری و به جذب مناسب غذا کمک می کند. هلیله سیاه پاک کننده طبیعی خون است و به حذف سموم از بدن کمک می کند. مصرف هلیله سیاه احساس گرسنگی را منظم خواهد کرد و اضافه کردن آن به وعده غذایی مناسب و تمرین های مداوم در کاهش وزن موثر خواهد بود.

 

خواص مهم هلیله سیاه برای پوست و مو

روغن هلیله سیاه (همانند جینسینگ) برای پیشگیری از شپش و شوره سر مفید خواهد بود. روغن هلیله سیاه برای درمان شپش و شوره سر و ریز موها باید به طور منظم مورد استفاده قرار گیرد. هلیله سیاه به طور موثر حساسیت های پوستی در گوش که بخاطر استفاده از گوشواره ایجاد می شوند را درمان خواهد کرد و معمولا در تسکین درد و تورم ایجاد شده بر اثر حساسیت ها موثر خواهد بود. همچنین دارای ویژگی های ضد باکتریایی می باشد که این ماده را در درمان آکنه موثر خواهد ساخت. خمیری که با استفاده از پودر هلیله سیاه و آب جوش ساخته می شود را بر روی آکنه قرار دهید در این صورت آکنه به سرعت بهبود می یابد و مانع ایجاد زخم می شود.

هلیله سیاه برای افراد مبتلا به دیابت

از دیگر خواص هلیله سیاه کاهش دادن حساسیت به انسولین است و نیز به تنظیم سطوح قند خون در بدن کمک می کند. اگرچه هلیله سیاه عوارضی ندارد اما افراد مبتلا به دیابت قبل از مصرف آن به طور روزانه و منظم باید با متخصص مشورت کنند.

فواید هلیله سیاه برای قلب

همانند روغن نارگیل دارای فواید سلامتی برای قلب می باشد. هلیله سیاه به کاهش کلسترول و تری گلیسرید که وجود سطح بالای آن سبب ایجاد اختلالات قلبی می شود کمک می کند. باعث کاهش چربی در بدن می شود و به عنوان داروی قلبی در نظر گرفته می شود و همچنین فشار خون را کاهش می دهد. ویژگی های آنتی اکسیدانی آن قلب و شریانات را از آسیب توسط رادیکال های آزاد حفظ می کند.

تقویت قدرت بینایی

هوش، ذهن و قدرت بینایی را تقویت می کند و ویژگی های آنتی اکسیدانی آن باعث می شود به عنوان داروی موثر در کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار گیرد.

 

هلیله سیاه در طب سنتی

درمان سرفه در نوزادان و بزرگسالان

در درمان سرفه در نوزادان و بزرگسالان نیز موثر می باشد. پودر هلیله سیاه را با عسل ترکیب نمایید و برای شش تا هفت روز به نوزاد خود بدهید. استفاده از این مخلوط در برخی از نوزادان که برای بار اول از هلیله سیاه استفاده می کنند ممکن است باعث استفراغ شود که طبیعی است. آن ها به زودی به استفاده از این ترکیب عادت خواهند کرد. برای کودکان دو تا شش سال دو گرم از آن کافی است. و حدود یک گرم از آن برای کودکان زیر ۳ سال مناسب می باشد. استفاده منظم از آن به طور موثر سرفه را درمان خواهد کرد. از این ترکیب بیش از ده روز به طور مداوم استفاده نکنید.

درمان یبوست با استفاده از هلیله سیاه

از جمله خواص درمانی هلیله سیاه تاثیر آن در درمان یبوست است. پودر هلیله سیاه ( همانند روغن کرچک) به عنوان یک ملین در دسترس ما می باشد. افرادی که از یبوست رنج می برند و برای آن داروهای زیادی مصرف می کنند. باید از رژیم غذایی سنتی حاوی فیبر به همراه ملین طبیعی پودر هلیله سیاه باید استفاده کنند تا مثانه آن ها در سلامت کامل قرار بگیرد. مصرف مداوم از داروهای یبوست فرد را به آن ها وابسته می سازد و عوارض نفخ شکم را به دنبال دارند. بهتر است وقتی از یبوست رنج می برند از این خواص هلیله سیاه استفاده کنند و داروی خانگی آن را تهیه کنند. هلیله سیاه را پوست کنید در برابر خورشید آن را خشک کنید و سپس آن را پودر کنید و آن را در بطری بریزید. مقدار کافی از این پودر را در یک کاسه آبجوش بریزید وقتی دمای آن ولرم شد قبل از خواب آن را بنوشید تا یبوست شما درمان شود.

هلیله سیاه برای زخم های دهان

دهان شویه هلیله سیاه زخم های دهان را به طور موثر درمان می کند. وجود زخم در دهان می تواند بسیار دردناک باشد. و عمل خوردن را دشوار می سازد و افراد بزرگسال و جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. از هر پنج فرد بزرگسال یک نفر مبتلا به زخم های دهانی می باشد خوردن میوه هایی مثل توت فرنگی و انجیر به دلیل دارا بودن سیتروس و برخی از اسیدها شرایط را بدتر می کند. هلیله سیاه را با هاون بکوبید به طوری که فقط پوسته بیرونی آن شکسته شود و آن را خیلی ریز نکنید. سپس هلیله های خرد شده را در یک کاسه آب بجوشانید رنگ آب باید به زرد کمرنگ تبدیل شود. این محلول را خنک کنید و چند بار در روز دهانتان را با آن بشویید. این دهان شویه خانگی معمولا درد دهان را تسکین می دهد. این محلول تلخ نیست بنابراین کودکان نیز می توانند از آن استفاده کنند.
در کنار خواص هلیله سیاه توجه کنید که زنان باردار باید با احتیاط هلیله سیاه بخورند زیرا ممکن است مشکلاتی را برای آن ها ایجاد کند و همانطور که قبلا گفتیم افراد دیابتی باید قبل از مصرف آن به طور منظم با پزشک متخصص مشورت کنند.