شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

همه چیز در مورد زنجبیل (قسمت اول)

همه چیز در مورد زنجبیل (قسمت اول)

زنجبیل گیاهی است سرشار از خواص فوق‌العاده. زادگاه آن آسیای جنوب شرقی است. ریشه‌ی زنجبیل تازه را می‌توانید در طول سال تهیه و استفاده کنید.

مغز یا همان گوشت ریزوم زنجبیل زرد، سفید یا قرمز رنگ است. این گیاه عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد که به سلامتی‌تان خدمت زیادی می‌کند. در واقع سال‌ها در طب سنتی از ریزوم زنجبیل به عنوان دارو و برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده شده است.

این روزها محققان بررسی‌های زیادی در خصوص زنجبیل و خواص آن انجام می‌دهند و خواص درمانی آن را به اثبات رسانده‌اند. در این مطلب قصد داریم از زوایای مختلف به فواید زنجبیل نگاه کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 

زنجبیل برای درمان سرطان تخمدان
این ادویه‌ی پرطرفدار به درمان سرطان تخمدان کمک می‌کند. نتایج پژوهش‌هایی که در مرکز مطالعات سرطان در دانشگاه میشیگان آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که پودر زنجبیل روی سلول‌های سرطانی تأثیر می‌گذارد و به از بین بردن آن‌ها کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم در تهیه‌ی غذاهایتان از این ادویه‌ی پرخاصیت استفاده کنید. می‌توانید یک نوک انگشت از آن را به شیر یا چایتان اضافه کنید. در تهیه‌ی کیک و شیرینی نیز از این ادویه‌ی پر خاصیت استفاده کنید.

 

زنجبیل برای مقابله با سرطان کولون
کولون بخشی از روده‌ی بزرگ است. نتایج بررسی‌هایی که محققان آمریکایی روی موش‌های آزمایشگاهی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که زنجبیل جلوی سرعت رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرد و برای مقابله با سرطان کولورکتال موثر عمل می‌کند.

 

زنجبیل برای رفع حالت تهوع صبحگاهی
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ریزوم این گیاه به اندازه‌ی ویتامین B6 در درمان حالت تهوع صبحگاهی موثر است. توجه داشته باشید که خاصیت ضد استفراغ زنجبیل در حد یک شهرت کاذب نیست بلکه این گیاه واقعاً حالت تهوع دوره‌ی بارداری را رفع می‌کند.

حملات و دردهای میگرنی زندگی را برای خیلی‌ها سخت کرده است. اما هر

مشکلی راه حلی دارد. باید بدانید که نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند زنجبیل

قدرت آن را دارد که از دردهای میگرنی و التهاب رگ‌های خونی جلوگیری کند
نتایج بررسی‌هایی که روی ۲۷ خانم باردار انجام شده نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل حالت تهوع و میزان استفراغ ۱۹ خانم باردار را در ابتدای بارداری (بارداری کمتر از ۲۰ هفته) به طور چشمگیری کاهش داده است. متأسفانه قرص‌های ضد استفراغ عوارض جانبی دارند و احتمال دارد خطر عقب‌ماندگی ذهنی جنین را بالا ببرند. اما ریزوم این گیاه هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد و موثر عمل می‌کند.

زنجبیل: برای مقابله با ماشین گرفتگی یا دریازدگی
خیلی‌ها تا سوار اتوبوس یا قطار می‌شوند حالت تهوع می‌گیرند و سفر به کامشان زهر می‌شود. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که زنجبیل درمان موثری برای تمام علائم مربوط به ماشین گرفتگی و یا دریازدگی است. در واقع این گیاه پرخاصیت مشکلاتی از قبیل حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ، عرق سرد و غیره را از بین می‌برد.

زنجبیل برای کاهش درد و التهاب
به عقیده‌ی محققان زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و یک مسکن طبیعی فوق‌العاده است. این ادویه‌ی خوش عطر حاوی ترکیبات ضدالتهابی به نام ژینژرول (جینجرول) می‌باشد که با هر گونه التهاب مقابله می‌کنند. برای همین افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می‌برند می‌توانند از زنجبیل استفاده کنند. به خاطر اینکه ژینژرول موجود در آن باعث کاهش التهاب مفاصل شده و دردهای ناشی از آن را تسکین می‌دهد. توصیه می‌کنیم افرادی که دچار آرتروز و کلا دردهای مفصلی هستند به طور مرتب از ریزوم زنجبیل استفاده کنند.

زنجبیل برای آن‌هایی که معده‌شان مشکل دارد

از مدت‌ها پیش از زنجبیل به عنوان درمان طبیعی برای مقابله با سوزش معده استفاده می‌شود. برای بهبود مشکلات معده از چای زنجبیلی استفاده کنید. 

زنجبیل برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا
اگر می‌خواهید تمام زمستان را درگیر سرماخوردگی یا آنفلوانزا نباشید زنجبیل را دریابید. به عقیده‌ی محققان این گیاه درمان طبیعی مشکلات زمستانی است.

زنجبیل برای درمان و رفع مسمومیت غذایی نیز موثر است. به خاطر اینکه ریزوم آن تأثیر زیادی در رفع مشکلات گوارشی دارد.

زنجبیل برای آن‌هایی که از میگرن رنج می‌برند

حملات و دردهای میگرنی زندگی را برای خیلی‌ها سخت کرده است. اما هر مشکلی راه حلی دارد. باید بدانید که نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند زنجبیل قدرت آن را دارد که از دردهای میگرنی و التهاب رگ‌های خونی جلوگیری کند.

زنجبیل برای تسکین دردهای زنانه

در طب چینی برای تسکین دردهای مربوط به عادت ماهیانه از چای زنجبیل و شکر قهوه‌ای استفاده می‌کنند. معمولاً دل درد، گرفتگی عضلات و غیره جزو دردهای شایعی است که خانم‌ها هر ماه تحمل می‌کنند. می‌توانید برای تسکین این قبیل دردها چای زنجبیل تهیه کنید و آن را با شکر قهوه‌ای میل کنید.

به عقیده‌ی محققان زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و یک مسکن طبیعی فوق‌العاده است. این ادویه‌ی خوش عطر حاوی ترکیبات ضدالتهابی به نام ژینژرول (جینجرول) می‌باشد که با هر گونه التهاب مقابله می‌کنند
زنجبیل برای دیابتی‌ها
نتایج بررسی‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت انجام شده نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل باعث کاهش مشکلات کلیوی در بیماران دیابتی می‌شود. متأسفانه دیابت باعث بروز مشکلاتی مانند نارسایی کلیوی نیز می‌شود.

 

ارزش غذایی زنجبیل
هر ۱۰۰ گرم ریشه‌ی زنجبیل تازه حاوی ترکیبات زیر است:

کالری                     ۸۰ گرم

چربی                      ۰.۷ گرم

فیتواسترول            ۱۵ میلی‌گرم

گلوسیدها               ۱۸ گرم

فیبرهای غذایی      ۲ گرم

ویتامین ب١             ۲ درصد نیاز روزانه

ویتامین ب٢             ۲ درصد نیاز روزانه

ویتامین ب٣             ۴ درصد نیاز روزانه

ویتامین ب۵             ۲ درصد نیاز روزانه

ویتامین ب۶             ۸ درصد نیاز روزانه

ویتامین ب٩             ۳ درصد نیاز روزانه

ویتامین ث               ۸ درصد نیاز روزانه

ویتامین ای             ۱ درصد نیاز روزانه

کولین                     ۲۹ میلی‌گرم

سدیم                    ۱۳ میلی‌گرم

کلسیم                  ۲ درصد نیاز روزانه

آهن                       ۳ درصد نیاز روزانه

منیزیم                   ۱۱ درصد نیاز روزانه

فسفر                    ۳ درصد نیاز روزانه

پتاسیم                  ۱۲ درصد نیاز روزانه

زینک                      ۲ درصد نیاز روزانه

مس                      ۱۱ درصد نیاز روزانه

منگنز                    ۱۱ درصد نیاز روزانه

آب                         ۷۹ گرم