شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

چه چیزهایی صفرا بر هستند ؟

می دانیدکه یکی از وظایف مهم کبد و تهیه و ساخت صفرا است صفرا دارای خواص بسیار زیاد است . خون وقتی وارد کبد شد در آنجا تغییر می یابد و مقداری از آن در کبد باعث ساخته شدن صفرا می شود . یعنی اگر کبد دارای گردش خون منظم و سالمی نباشد نمیتواند صحیح ودرست صفرا بسازد و آنرا وارد روده کند .

کبد در شبانه روز در حدود دو کیلوگرم صفرا می سازد . این صفرا وارد کیسه می شود و از آنجا بوسیله مجرای مخصوص به روده می ریزد . اگر کبد در ساخت صفرا دچار کندی شود هضم غذاهای چرب دچار اختلال شده واحیانا دچار یرقان می شود . اگر کبد به مقدار کافی صفرا بسازد و وارد کیسه صفرا کند ، ولی صفرا در این کیسه حبس شود و نتواند وارده روده شود باز هم حالت یرقان و اختلالات هاضمه ظاهر می گردد . یعنی هم باید کبد به خوبی و به اندازه کافی صفرا ترشح کند و هم کیسه صفرا باید صفراهای ساخته شد را به آسانی در روده ریخته و چنانچه صفرا در کیسه صفرا انباشته شده و راه خارج نداشته باشد صفرای حبس شده به درون مجاری صفراوی پس زده و مانع ترشح صفرا می شود کیسه از کار ساخت صفرا باز می نماید.

وقتی این مطلب را به خوبی دانستید باید بدانید که بعضی غذاها و داروها و میوه ها دارای این خاصیت هستند که باعث ترشح مقدار زیاد صفرا به وسیله سلولهای کبدی می شود به چنین مواد و غذاها را صفرا زا یا کارتپک نام داده اند ، یعنی خوردن آنها باعث می شود که سلولهای کبدی را تقویت و اگر در کار آنها تنبلی حاصل شده باشد برطرف گردد و تهیه و ساخت صفرا مجددا به حالت اول بازگردد . بعضی از غذاها و داروها خاصیت دیگری دارند یعنی کارشان این است که کیسه صفرا را منقبض کرده و باعث می شوند که تمام صفراهایی که در کبد جمع آوری شد است در اثر حرکات انقباض شدید به داخل روده بریزد . به این غذاها و داروها به اصطلاح مواد صفرابر نام نهاده اندکه دارای انواع و اقسام مختلف هستند و روغن زیتون و آب زرشک ، سولفات دو منیزی ، تره فرنگی و امثال آن در زمره آنهاست .

بدین وسیله ملاحظه می کند که انسان به مواد صفرازا و هم به مواد صفرا بر نیاز دارد زیرا این مواد وقتی با هم تجویز شوند باعث می شود که هم کبد صفرای زیادی ترشح کند و هم کیسه صفرا این صفرا ها را در روده بریزد .به هر حال اگر کبد شما خسته است . اگر عادت داریدکه غذای چرب بخورید ، اگر عادت دارید که ورزش وپیاده روی نکنید ، میوه و سبزی خام زیاد بخورید . صلاح است مواظب خود باشید زیرا خوردن غذاهای پرادویه و چرب ، شب زنده داری ، عصبانیت ، انجام کارهای سنگین و بدون تفریح باعث خستگی شدیدکبد می شود و وقتی کبد خسته شد اشتها مختل می شود. و انسان وقتی غذاهای چرب می خورد سنگین می شو و بعد از غذا تنبل می گردد . وضعش طوری می شود که نمی تواند با میل و رغبت کارکند و گرفتن رژیم های غذایی می تواند وضع مزاجی انسان را مرتب کند .

در مواردیکه مجاری کیسه صفرا مریض شده بایدکاری کرد که دوباره به کار افتد . اختلال مجرا و کیسه صفرا در اثر غذاهای گوشتی و چربی و ناسازگاری شیمیایی ترکیبات اغذیه پیدا می شود و باید توجه کرد که اختلالات عصبی نیز در بیماری مجرای کیسه صفرا تاثیر فراوان دارد مانند : غم و غصه ، نومیدی درکار ، افکارمنفی ، اندیشه های حزین زیان بخش ، خود پرستی ، و افکار ترسناک تاثیر زیادی در اختلال کار کیسه صفرا دارد واحتقان خون در کیسه صفرا اغتشاش و اختلالی در دستگاه بدن بوجود می آورد که اگر مدت زمان طولانی بشود نوعی سرطان ایجاد میکند که صفرا دگرگون می شود و خون بدن را مسموم می کند.

درمان از نظر پروفسور کاپو ایتالیائی : معالجه کیسه صفرا با رژیم انگور اگر بافر است . در موارد اختلال کیسه صفرا باید دقت و توجه کرد که انگور زیاد رسیده و شیرین نباشد . برعکس انگور ترشی باشد . اگر انگور ترش در دسترس شما نبود می توانید آب انگور شیرین را بگیرید و بعد آب خالص به آن اضافه تا شیرینی آن کم شود و یک روز در میان بجای آب انگور آب لیمو ترش را با سوپ پیاز پخته مصرف کنید . در روزیکه بجای آب انگور آب لیمو می خورید باید هر ساعت آب دو لیمو تازه را گرفته بنوشید و ناهار و شام سوپ پیاز پخته بخورید .

برای تسهیل در رفع سمومی که در کیسه صفرا جمع می شود می توان با ورزشهای تنفسی از داخل و یا کمپرس های آب گرم از خارج کمک گرفت . کمپرس های آبگرم باید روی کبد گذاشت . وقتی کیسه صفرا درد شدید دارد هم نیم ساعت به نیم ساعت دو یا سه بار آنرا تکرار کرد و باید هر روز چهار تا شش کیلوگرم انگور مصرف کرد و انگور را باید خوب جوید و با بزاق دهان مخلوط کرد و فرو داد . کبد خود را فعال نگاهدارید . خوردن یک یا دو قاشق روغن زیتون هر صبح ناشتا کار یک صفرا بر قوی را انجام داده و کبد احساس آرامش می کند . غوره در طبیعت سرد و خشک وعصاره آن سردتر از غوره است برطرف کننده حرارت بدن و صفراست