شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

چگونه از آسیب رسیدن به مو جلوگیری کنیم

چگونه از آسیب رسیدن به مو جلوگیری کنیم

حقایقی درباره مو
موهای در حدود نیم اینچ (۱.۳ سانتی متر) در ماه رشد می کنند. هر تار مو می تواند ۲ تا چهار سال روی سر شما عمر کند. بعد از این مدت این تار مو ریزش می کند و احتمالا موی تازه جایگزین آن خواهد شد. عوامل بسیاری بر الگوی رشد مو تاثیر می گذارند. این عوامل شامل سن، وراثت، رژیم غذایی، وضعیت عمومی سلامت فرد و شرایط پوست است.

احتمالا این را نشنیده اید اما سلامت موهای هر کسی را می توان با مراقبتی که او از سلامتی خود می کند اندازه گیری کرد. بنابراین از این قوانین ساده پیروی کنید تا موهای سالم و بلند داشته باشید.

یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مناسب برای موهای شما مفید است.
آب بسیار بنوشید و به اندازه کافی استراحت داشته باشید.
مواد معدنی و ویتامین ها برای سلامت مو ضروری هستند از میوه و سبزی غافل نشوید و حتی اگر مجبور شدید می توانید از قرص های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.
ماساژ پوست سر می تواند به رشد سریعتر موی سر کمک کند.
شما با ماساژ پوست سر به گردش خون کمک می کنید و از سلامتی موهای خود اطمینان حاصل می کنید. به این ترتیب ریشه موهای شما بهتر تغذیه می شوند و مواد زائد راحتتر از موها دفع می گردند. این مواد زائد رشد مو را کند می نماید.

 

برای ماساژ پوست سر
این ماساژ باید حداقل روزی یک بار یا بیشتر انجام گیرد. بسیار خوب است اگر این کار را قبل از شامپو زدن انجام دهید. به سادگی با نوک انگشتان خود (نه با ناخن) پوست سر را مالش دهید طوری اینکار را انجام دهید که از انجام آن احساس خوبی به شما دست دهد. این ماساژ باید مانند خاراندن آرام باشد. این کار را دو تا سه دقیقه ادامه دهید حتی اگر اینکار باعث افزایش رشد موهای شما نشود احساس آرامش فوق العاده ای به شما می دهد.

خوراک مناسب برای مو ها
اگر خوراک سالم به بدن خود برسانید و از معجونی که در ادامه دستور تهیه آن را بیان می کنم هفته ای یکبار استفاده کنید مو های شما به اندازه کافی مواد مغذی دریافت خواهد کرد. این روشی خوشمزه برای داشتن موهایی سالم و براق است، که به رشد سریعتر موهای شما هم کمک می کند.

 

معجونی سالم برای سلامت موها
مواد لازم
یک فنجان ماست بدون چربی
۲ فنجان شیر بدون چربی
یک موز کوچک
یک قاشق غذا خوری آرد گندم سبوس دار
یک انبه متوسط یا کوچک
یک قاشق غذا خوری وانیل
یک قاشق غذا خوری ملاس
همه اینها را در مخلوط کن بریزید و بگذارید به مدت ۳ دقیقه به آرامی با هم مخلوط شوند.

معجون را کم کم میل نمایید سعی نکنید همه را در یک وعده میل نمایید.

انبه دارای ویتامین A است، که شوره سر را از بین می برد و موها را براق می کند. موز، ماست و ملاس به مو کمک می کند تا رنگ خود را حفظ کند و تعادل PH را حفظ می کند. آرد گندم سبوس دار به رشد مو کمک می کند بنابراین مو های شما سریعتر رشد می کند و کلسیمی که در شیر وجود دارد مو ها را قوی می کند!

 

خوردنی های مناسب برای سلامت مو
اسفناج، کشمش و حبوبات زیاد مصرف کنید. اینها شرشار از آهن هستند و به گردش خون در پوست سر شما کمک می کنند که می تواند رشد مو های شما را سریعتر کند.

ورزش کردن هم برای مو ها مفید است و احتمالا رشد موهای شما را افزایش می دهد.

شما می دانید که ورزش چقدر برای تقویت قلب و ریه شما مفید است. ورزش گردش خون را تسهیل می کند و از فشار های روانی می کاهد که این دو نتیجه مثبت ورزش به سلامتی مو های شما کمک می کند و کمک می کند مو های شما سریعتر رشد کند.

 

یک رژیم غذایی متعادل کمک می کند که مو های شما سریعتر رشد کنند.
رژیم غذایی متعادل برای هر کسی ضروری است، به خصوص افرادی می خواهند مو های بلندتری داشته باشند. شما باید هر روز به اندازه و از همه مواد مغذی به بدن خود برسانید که شامل پرتئین ها و اسید های چرب باشند چون برای سلامتی موهای شما حیاتی هستند. به خاطر داشته باشید فقط مو های سالم خوب رشد می کنند.

چه کنیم تا از آسیب دیدن مو های خود جلوگیری کنیم تا فرصت رشد سریع را به آنها بدهیم:

هیچ گاه مو های خود را زیاد خشک نکنید به خصوص با سشوار و تا حد امکان سشوار خود را روی کمترین درجه قرار دهید.
هنگام استفاده از خشک کن در ارایشگاه ها حتما از یک لایه حفاظتی روی موهای خود استفاده کنید.
وقتی که مو های شما خیس است به جای اینکه از یک برس تیز استفاده کنید سعی کنید از شانه ای که دندانه های ریزی ندارد استفاده کنید تا از صدمه زدن به موهای خود جلوگیری کنید.
موهای خود را در برابر افتاب محافظت نمایید رعایت این مورد نه فقط برای موها بلکه برای صورت هم ضروری است.
موهای خود را کوتاه کنید تا به رشد آنها کمک کنید اگر سه تا چهار بار در سال اینکار را انجام دهید نه تنها به روییدن موهای جدید تر کمک کرده اید بلکه موهای شما پر پشت تر به نظر می رسند. همچنین با این کار مو خوره ها را هم از بین می برید و موهای لخت و بهتری خواهید داشت.
ترجمه: علی یزدی مقدم