شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

گیاهان مفید برای درمان ریزش مو

گیاهان مفید برای درمان ریزش مو

چای سبز

اپی گالوکاتچین گالات مهمترین ترکیب چای سبز است که در حدود %۱۱آن را تشکیل می دهد ، این ترکیب از نظر ساختار شیمیایی یک ترکیب حلقوی است و فرمول آن C22H18O11 است، تحقیقات علمی نشان می دهد این ترکیب دارای خواص بسیار با ارزش برای درمان ریزش مو است. اپی گالو کاتچین دارای نقش های متعددی است که در اینجا به دو مورد مهم آن در خصوص استفاده موضعی آن اشاره می شود.

EGCG .1 با تاثیر بر روی آنزیم ۲آ لفا ردوکتاز از ریزش ارثی مو پیشگیری می کند.
EGCG .2با تاثیر بر کاسپاز – ۱۱باعث بر طرف کردن ضایعات Psoriform و نیز هپیراکراتوز بافتی و نهایتاً چربی سرمی شود.

سبوس برنج

سبوس برنج غنی از پروتئینها و مواد معدنی نظیر فسفر، پتاسیم، منیزیم وسیلیس است. همچنین انباشته از ویتامینهای گروه B و ویتامین E ، آلانتوئین  و گامااوریزانول می باشد.

در سبوس برنج نوعی لیپاز فعال وجود دارد که باعث می گردد مقدار  درصد اسیدهای چرب آزاد را در آن افزایش دهد .

یکی از مهمترین و شناخته شده ترین این مواد ویتامین E است .

سبوس برنج حاوی ویتامین های B و E می باشد که باعث تقویت موی  سر می گردد و رطوبت پوست و موی سر را حفظ می کند. همچنین دارای مواد آنتی اکسیدان مانند توکوفرول ۲ است.

ویتامین های گروه B و به خصوص B5 است چرا که این ویتامین خاصیت شگرفی در تحریک سوخت و ساز سلول های زنده و فعال پیاز مو دارد، یعنی همان چیزی که یک موی فعال برای زیستن و رشد کردن به آن نیاز دارد.

رزماری

رزماری باعث افزایش گردش خون در سطح بدن می شود.  برای جلوگیری از ریزش مو و درمان کم مویی مصرف می شود.

مکانیسم عمل رزماری : جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن: ترپن ها و ترپنوئیدهای موجود در رزماری باعث اتساع عروق، بهبود گردش خون محیطی و تغذیه بهتر فولیکول مو می شود.

سیر

خواص مکمل سیرسیر دارای خواص ضد ریزش مو ، افزایش خونرسانی و کاهش دهنده  چربی مو است.

ترکیبات سولفور شامل آلیسین، ظاهرا ترکیبات فعال آنتی اکسیدانی در ریشه ی  گیاه سیر هستند. مواد معدنی موجود در سیر  اصولا موجب رشد مو، تقویت و استحکام مو می شود.

-منیزیم به همراه کلسیم موجود در سیر  (  ماده ضروری رشد و سلامت مو ) کمک به بهبود رشد موها می نماید.

پتاسیم موجود در سیر موجب تنظیم گردش خون می گردد.

سلنیم موجود درسیرموجب افزایش نرمی و خاصیت کشسانی پوست و مو گردیده  از شکنندگی مو جلوگیری و باعث درخشندگی بیشتر موها می گردد.

-سیلسیم و آهن موجود  در سیر نیز موجب تقویت ، استحکام و کاهش ریزش مو می گردد.

روی و ویتامین A موجود در سیر با یکدیگر اثر مطلوب بر خشکی مو و چربی پوست سر دارند.

درمان ریزش مو در مکتب هند

همچنین در مکتب هند اعتقاد دارند که برخی از گیاهان به بهبود گردش خون کمک کرده ، پوست سر را ضدعفونی و فرایند رشد موها را تسهیل می‌کنند، برخی از این گیاهان و طریقه مصرف آن‌ها عبارت است از :

می‌توانید موهایتان را با مریم‌گلی بشویید، زیرا این مواد رشد مو را تحریک می‌کنند.

عصاره شیرین‌بیان نیز در جلوگیری از ریزش مو کمک‌کننده است.

گیاه دم‌اسب بهترین منبع سیلیس است و به همین دلیل کمک می‌کند تا هم موها تقویت شوند و هم درخشندگی خاصی پیدا کنند.

اگر می‌توانید پوست سر را با اسانس گزنه، رزماری و گیاه دم‌اسب به‌طور منظم ماساژ دهید، چنین ماساژ منظمی می‌تواند باعث تحریک رشد موها شود.

شستن سر با گیاهان خام بسیار سخت و بعضاً ناممکن است اما عصاره گیاهان ذکر شده در شامپو گیاهی آتو به کار گرفته‌شده است، ازاین‌رو خواص این گیاهان به‌راحتی در این شامپو در دسترس است.

به‌طورکلی نباید انتظار بیش‌ازحدی از محصولات موضعی در درمان ریزش مو داشت. آنچه میزان پاسخ به درمان ریزش مو را تعیین می‌کند تنها نوع درمان نیست بلکه علل ایجادکننده ریزش مو نیز در این زمینه مؤثر و بلکه بسیار مهم‌تر است، به‌عنوان‌مثال در مورد ریزش موی ارثی که شایع‌ترین نوع ریزش موست، هر نوع درمان دارویی نیاز به مصرف دائمی دارد و با قطع مصرف، اثر آن از بین می‌رود، بنابراین در این مورد به کار بردن عبارت درمان قطعی بی‌معنی است.