درمان ریزش مو و علل آن

درمان ریزش مو و علل آن

در این مقاله به بررسی دقیق تمامی علت های ریزش مو و راههای درمان ریزش مو از تمامی جنبه ها خواهیم پرداخت ، تمامی اطلاعات لازم در مورد ریزش مو را می توانید با خواندن این مقاله پیدا کنید … با ما همراه باشید.

آیا شما هم از آن دسته هستید که ریزش مو دارید و دلیل و راه درمان ریزش مو را نمی دانید؟ آیا به پزشک متخصص درمان ریزش مو مراجعه کرده اید ؟ یا گمان می کنید ریزش موی ارثی دارید و به آن توجه نکرده اید؟ قصد داریم تا در این مطلب به علت های ریزش مو وراههای درمان ریزش مو بپردازم.

سیکل طبیعی رشد مو چیست و چه تعداد ریزش مو طبیعی است :
در هر زمانی ۱۰% موهای سر شما در فاز استراحت هستند.بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه، موهای در فاز استراحت می ریزند (ریزش مو) و موهای جدید به جای آنها می رویند.این رویش حدود ۲ تا ۶ سال بعد تمام می شود.در این فاز، هر تار مو، ماهیانه ۱ سانتیمتر رشد می کند.

بنابراین ریزش چند تار مو در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است.اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو ( ریزش مو زیاد ) دارند که این ریزش مو می تواند در کودکان، مردان و زنان باشد.

علل ریزش مو ، علت های ریزش مو در زنان و …
علل ریزش مو : بیماری یا جراحی بزرگ
یکی از علت های ریزش مو بیماری یا انجام جراحی است.ممکن است حدود ۳ یا ۴ ماه پس از یک بیماری یا جراحی بزرگ، به طور ناگهانی تعداد زیادی از موهای خود را ازدست دهید که به علت، استرس بیماری یا جراحی است و این ریزش مو موقتی می باشد.

علل ریزش مو : اختلالات هورمونی
از عوامل دیگر ریزش مو اختلالات هورمونی است.اگر مشکل تیروئیدی داشته باشید،چه پرکاری و چه کم کاری،می تواند باعث ریزش مو شود،که برای درمان ریزش مو باید مشکل تیروئید حل می شود.ممکن است هورمونهای زنانه( استروژن) یا هرمون های مردانه ( آندروژن ) دچار عدم تعادل شده باشند که باز می تواند از علت های ریزش مو باشد.متعادل کردن این هورمونها نیز باعث درمان ریزش مو می شود.

علل ریزش مو : هورمون مردانه
هورمون مردانه (تستسترون) که می تواند به دی هیدروتستسترون (DHT) تبدیل شود، یکی از دلائل اصلی ریزش مو است.این هورمون همچنین می تواند توسط آدرنال و پوست سر هم ساخته شود.

علل ریزش مو : چربی پوست سر
از دیگر عواملی که سبب ریزش مو میشود ، چربی زیاد پوست سر است،اگر پوست سر چرب باشد ، ریزش مو بیشتر خواهد بود.

علل ریزش مو : ارتباط تغذیه با ریزش مو
مهمترین علت ریزش مو، می تواند رژیم غذایی نامتعادل باشد.هنگامی که تغذیه فولیکول مو بطور کامل باشد، موی سالم ایجاد می‌شود ولی هنگام تغذیه ناقص این بخش ، سلولهای این ناحیه دچار سوء‌ تغذیه شده و به تدریج می‌میرند و یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند. کاهش نمک مصرفی ،‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع ، کاهش مصرف آجیل ، شکلات ، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب ، سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش مو ، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشد.رژیم غذایی باید حاوی انواع مواد غذایی باشد.برای کاهش و درمان ریزش مو، غذای پر پروتئین و آهن کافی، لازم است.همچنین مصرف میوه ها، سبزی های تازه، سالادها و…نیاز است.

علل ریزش مو : استرس
از دیگر عوامل مهم ریزش مو، استرس، اضطراب، نگرانی و شوک ناگهانی است ،که کاهش و کنترل استرس میتوانید سبب درمان ریزش مو شود.

علل ریزش مو : ریزش مو در حاملگی
بسیاری از زنان بعد از گذشت ۳ ماه از بچه دار شدن خود متوجه ریزش موی شدید در خود می شوند.این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که در زمان حاملگی افزایش مقدار هورمونهای زنانه سبب می شود تا بدن موهایی را که باید می ریختند نگاه دارد و پس از حاملگی که سطح هورمونها نرمال می شوند، موهای اضافه ریزش پیدا می کنند.

علل ریزش مو : داروها
بعضی داروها باعث ایجاد ریزش مو می شوند.داروهایی مانند:داروهای ضد انعقاد خون( وارفارین، هپارین و…)، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد نقرس، شیمی درمانی که برای سرطانها استفاده می شود، استفاده بیش از حد از ویتامین A و قرصهای ضد حاملگی.قطع این داروها به کاهش ریزش مو و درمان ریزش مو بسیار کمک کننده است.

علل ریزش مو : عفونت
بعضی از عفونتها مانند عفونتهای قارچی باعث ریزش مو می شوند که با درمان عفونتها با داروهای ضد قارچ، می توان از ریزش مو جلوگیری کرد.

علل ریزش مو : بیماری
ریزش مو در بعضی از بیماریها می تواند روی دهد از جمله در لوپوس یا دیابت.ریزش مو می تواند از علائم بعضی از بیماریها باشد.بنابراین تشخیص و درمان ریزش مو می تواند سبب کشف بیماری و درمان به موقع آن شود.در بعضی از بیماریهای مزمن هم ممکن است ریزشمو دیده شود.مانند: سیفلیس، تیفوس، آنفلوآنزا، سرماخوردگی مزمن و کم خونی.

علل ریزش مو : مراقبت نا مناسب
کشش بیش از حد موها از علل مهم ریزش مو است.

درمان ریزش مو:
درمان ریزش مو بر اساس علت آن می‌باشد در صورت وجود علل زمینه‌ای،اینها باید برطرف شود. یکسری درمان کلی هم بصورت تجربی در همه موارد استفاده می‌شود از جمله قرص ویتامین E ، ویتامین ب- کمپلکس و قرصهای آهن و هماتینیک.

درمان ریزش مو : درمان طاسی مردانه
به صورت اختصاصی در مورد طاسی مردانه در حال حاضر محلول امیلا تنها درمان دارویی پذیرفته شده است.در مردانی که دارای نواحی کوچکی از ریزش موی ناکامل در ورتکس هستند، بهترین جواب را می‌دهد. اثر آن بر روی موی نواحی فرونتال و شقیقه هنوز شناخته نشده است. اثر آن به صورت کم کردن ریزش مو و حتی تحریک رویش موی جدید است. رشد مو ۸ تا ۱۲ ماه بعد واضح می‌گردد.محلول را باید بطور مداوم استفاده کرد تا رشد مو حفظ شود.

درمان ریزش موی زنانه
در صورتی که بررسیهای آزمایشگاهی طبیعی باشد، درمان مانند طاسی آندروژنیک مردانه است. با این تفاوت که در اینجا می‌توان از داروهای آنتی‌آندروژنیک سیستمیک استفاده کرد. در صورتیکه آزمایشات علت دیگری را مطرح کند، درمان علت زمینه‌ای لازم است.

درمان ریزش موی منطقه‌ای
از درمانهای مورد استفاده برای این نوع ریزش مو ، تزریق داخل ضایعه و یا تزریق وریدی استروئید ، آنترالن ، فتوکموتراپی ، آلرژنهای موضعی و امیلا می‌باشد.

درمان ریزش مو تریکوتیلوماینا
برای درمان تریکوتیلوماینا درمان اختلالات روانی همراه و روان درمانی کمک کننده است و کلومیپرامین و فلوکستین به عنوان درمان دارویی در کنترل این رفتار موثر هستند.

درمان ریزش موی ارثی
با کمک امیلا می توانید تاحدی جلوی ریزش موها را بگیرید. برای این منظور باید روزی دومرتبه از این محلول استفاده کنید. داروهایی نیز برای جلوگیری از ریزش موها برای مردان و زنان وجود دارد. البته خانم ها باید مراقب عوارض جانبی این داروها باشید. مصرف امیلا برای زنان باردار یا شیرده ممنوع نیست.

درمان ریزش مو ناشی از بیماری لوپوس
اگر دچار ریزش مو و درد مفاصل، خستگی و دیگر نشانه های لوپوس شدید حتما به متخصص روماتیسم مراجعه کنید. احتمالا پزشک برایتان داروهای خوراکی همچون پرد نیزون تجویز می کند. اگر لکه های در کاسه سر خود دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا لوسیون های مناسب برایتان تجویز کند.

درمان ریزش مو ناشی از کمبود آهن
غذاهایی که حاوی آهن هستند همچون گوشت گوساله، ماهی، سبزیجات سبز، حبوبات و غلات زیادی مصرف کنید. این غذاها را به همراه غذاهایی که ویتامین c دارند مصرف کنید تا آهن آنها به خوبی جذب شوند. خانم ها به ۱۸ میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند و پس از یائسگی نیز به ۸ میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند. اگر قصد دارید از مکمل های آهن استفاده کنید حتما پیش از مصرف با پزشک خود هماهنگ کنید. برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از قرص های آهن استفاده کنید.

درمان ریزش مو ناشی از کیست تخمدان
بیشتر بیماری های PCOS با قرص های ضدبارداری قابل درمان هستند. این داروها حاوی ضد استروئیدهای قوی هستند که مانع از ترشح تستوسترون می شود. اگر نمی توانید از قرص های ضدباراداری استفاده کنید، ممکن است پزشک، داروهایی همچون اسپیرونولاکتون برایتان تجویز کند که مانع از ترشح هورمون های مردانه می شوند. کاهش وزن نیز می تواند در کاهش تاثیرات هورمون های مردانه موثر باشد.

درمان ریزش مو ناشی از استرس
در برخی موارد، همچون بارداری یا جراحی های مهم، باید صبر کنید تا این دوره ریزش تمام شود. اما اگر در نتیجه مصرف داروها ریزش موی شدید دارید، با پزشک صحبت کنید تا دوز آن را کاهش دهد. اگر در نتیجه استرس دچار این مشکل شده اید نیز بهترین راه کم کردن اضطراب و هیجان های منفی است.