میوه درمانی هندوانه

میوه درمانی هندوانه

هندوانه بومی آفریقاست ولی در اغلب مناطق دنیا کاشته می شود. در ایران نژادهای مختلف آن در اغلب مناطق کشور کشت می شود.
ترکیبات غذایی_شیمیایی هندوانه
آب هندوانه: ویتامینهای (آ-A)،(ث-C)،(ب-B)،(ب۲-B2)،(پ پ-PP)،پروتئین،چربی،قند،کلسیم،آهن،فسفر،منیزیم،گوگرد،سدیم،پتاسیم،سیترولین،کاروتن،لیکوپن،لیپوسین و سلنیوم.
دانه های هندوانه از نظر ویتامینهای (آ-A) و (ث-C) ضعیف است ولی منبع غنی از پکتین،روی، ویتامین(ای-E) و چربیهای ضروری می باشد که در جلوگیری از پیری زودرس سلولهای پوست نقش مهمی را ایفا می کنند.

 
خواص غذایی_دارویی هندوانه
طبیعت هندوانه سرد و تر است.(مفید برای افراد لاغر و گرم مزاج)
هندوانه تشنگی و عطش شدید را برطرف می کند.
پس از مصرف آن، بدن از ۳ طریق:ادرار،مدفوع و عرق سموم را دفع می کند.به همین جهت خیلی زود شادابی و طراوت مخصوصی به انسان دست می دهد.
هندوانه مقدار قابل ملاحظه ای ضد اکسیدان به نامهای لایکوپن و گلوتاتیون دارد که ضد سرطان پروستات و کمی نیز ضد باکتری و ضد لخته شدن خون است.
پتاسیم و ماده ی کوکوربوسیترین موجود در آن برای کاهش فشار خون مفید است.
هندوانه منبع خیلی خوبی از آنتی اکسیدان کارتنوئیدی به نام لیکوپن می باشد.لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث رنگ قرمز هندوانه می شود و اثرات ضد اکسیدانی قوی دارد.
این آنتی اکسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیکالهای آزاد را خنثی می کند.رادیکالهای آزاد مولکولهایی هستند که باعث تخریب بسیاری از بافتهای بدن می شوند که عبارتند از:
۱_باعث اکسیده شدن کلسترول شده در نتیجه کلسترول به دیواره ی رگهای خونی می چسبد و می تواند باعث بروز حملات قلبی و سکته شود.
۲_باعث انقباض و بسته شدن راه های تنفس و در نتیجه تشدید حملات آسم می شود.
۳_باعث افزایش التهاب ناشی از استئو آرتریت و آرتریت روماتوئید می شود،در نتیجه تخریب مفاصل را در این شرایط بیشتر می کند.
۴_باعث آسیب سلولهای روده و تبدیل آنها به سلولهای سرطانی می شود.
۵_میزان ابتلا به سرطانهای پروستات،سینه،ریه،رحم و سرطان روده ی بزرگ را افزایش میدهد.
۶_سبب آسیب DNA موجود در گلبولهای سفید خون می شود.
ویتامین ث و بتاکاروتن بعنوان آنتی اکسیدان های قوی (که هر دو در هندوانه به مقدار فراوان وجود دارند)، رادیکالهای آزاد را بدام انداخته و از اثرات مخرب آنها در بدن جلوگیری می کنند.
_به تنهایی یا با شیر خشت بعنوان داروی خنکی برای بیماران مبتلا به تب و بیماریهای عفونی و بر طرف کردن اخلاط بدن مفید است
_هندوانه از لحاظ ویتامین های (ب)که برای تولید انرژی لازم هستند غنی است.
_آشامیدن آب هندوانه با سکنجبین برای درمان یرقان (زردی)،صفرای سوخته،کمک به هضم غذا،ازدیاد ادرار و خرد کردن سنگ کلیه مفید است.
_مصرف آن با عسل و زنجبیل در قطع بلغم بسیار موثر خواهد بود.
_آب هندوانه زیاد کننده ی شیر بانوان است.
_هندوانه برای مبتلایان به نقرص و روماتیسم مزمن و کسانی که به نارسایی کبدی و بیماری های کبدی و کیسه ی صفرا مبتلا هستند مفید است.
_هندوانه از بهترین عوامل تصفیه کننده ی خون است.
_این میوه می تواند التهاب ناشی از بیماریهایی مانند آسم،آترواسکلروزیس،دیابت،سرطان روده و آرتروز را تسکین می دهد.
_تخم هندوانه بوداده حاوی مواد غذایی مفید و باارزشی است.
_مغز تخم هندوانه کرمهای معده و روده را از بین می برد.
_خوردن مغز تخم هندوانه به مقدار ۳۵ گرم در روز برای درمان سوزش ادرار،زخم مثانه،زخم معده،خشونت سینه،اخلاط خونی،خونریزی ریه و تسکین میدهد.

_مغز تخم هندوانه به هضم غذا کمک و سینه را نرم میکند.
_اشخاصی که به وسواس مبتلا هستند، چنانچه روزانه مقداری مربای پوست هندوانه را که با عسل طبیعی تهیه شده است، بخورند حالت وسواس آنها به مرور برطرف خواهد شد.
_از خاکستر پوست هندوانه برای معالجه برفک و تاول های دهان استفاده می شود.
_پوست سفید داخل هندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار موثر است.

 

تذکر:
۱)برخلاف هندوانه شیرین و رسیده که خواص فراوان داشته و آرام بخش نیز هست،خوردن هندوانه نارس مفید نیستو انسان را ترسو می کند.باید توجه داشت که هندوانه اولا”بر سر بوته رسیده باشد، ثانیا” بیش از حد معمول سرد نباشد، ثالثا” پس از بریدن آن، مدت زمان زیادی نگهداری نشود.اگر هر یک از ۳ شرط رعایت نشود، پس از مصرف هندوانه ممکن است درد و تورم معده(گاستریت) ایجاد شود.
۲)خوردن زیاد هندوانه برای اشخاص سرد مزاج تولید درد مفاصل می کند.در این موارد خنثی کننده ی ضرر هندوانه، خوردن عسل یا قند یا گل قند و امثال آن است.
۳)بهترین زمان خوردن هندوانه بین ۲ وعده غذاست که غذای قبلی هضم شده باشد.خوردن هندوانه بلافاصله پس از غذا یا ناشتا بسیار مضر است و در هضم غذا اختلال ایجاد می کند.