شرکت تحقیقاتی گیاهان دارویی بوستان یزد

ساعت کار : شنبه تا پنجشنبه از 08:00 تا 15:00
  تلفن : 03538342949

درمان زخم بستر با داروهای گیاهی

یا زخم فشاری، زخمی باز بر روی پوست است که در بین افرادی که برای مدت طولانی روی تخت خوابیده‌ اند یا روی صندلی چرخدار نشسته‌اند شایع است. در ادامه روشهای درمان زخم بستر با داروهای گیاهی آورده می شود.

تذکر: نظارت کامل پزشکی به شدت برای این بیماری توصیه می شود.

یکی از عوامل اصلی زخم بستر فشار زیاد و سایش پوست است که پس از خوابیدن یا دراز کشیدن به مدت طولانی روی یک ناحیه خاص ایجاد می شود.همچنین می‌تواند بر اثر پوشیدن لباس‌های کثیف در طول زمان ایجاد شود.

افراد به دلیل وجود مشکلات حرکتی ناشی از وضع سلامت پایین، ضعف، فلج و کما در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به زخم بستر هستند.عوامل خطر شایع دیگر عبارتند از پوست حساس و شکننده بر اثر پیری، دیابت، از دست دادن حواس قسمت های مختلف بدن، کاهش وزن در طول بیماری‌ های مزمن و بلند مدت، سوءتغذیه، کم آبی بدن، پوست خیلی خشک و بیش از حد سیگار کشیدن.

علایم زخم بستر عبارتند از تغییر در رنگ پوست، درد، خارش، ترشح چرک یا ضایعات پوستی. اگر به‌ موقع رسیدگی نشود می‌ تواند منجر به ایجاد زخمی عمیق گردد و علایم عفونت تا فساد اندام پیش رود.

هیئت مشاوره زخم فشاری ملی آمریکا علائم زخم بستر را در ۴ دسته تعریف کرده است تا تشخیص و درمان زخم بستر بهتر صورت گیرد.

زخم بستر اغلب باسن ها، شانه، پوست ستون فقرات، پشت بازوها و پاها، پشت سر و پوست پشت زانو را تحت تأثیر قرار می دهد.

اقدام‌های بهداشتی لازم باید انجام گیرد تا زخم بستر شفا یافته و خطر عفونت کاهش یابد.همچنین می‌توان تعدادی از داروهای زخم بستر گیاهی را امتحان کرد تا ناراحتی به حداقل برسد و سلامتی حاصل شود.به علاوه نظارت پزشکی مناسب شدیداً توصیه می شود.

درمان زخم بستر با داروهای گیاهی

در اینجا ۱۰ روش درمان زخم بستر با داروهای گیاهی آورده می شود.

پیشگیری از زخم بستر با تغییر وضعیت

تغییر موقعیت بدن استرس و فشار روی پوست که می‌تواند زخم های موجود را تحریک کند کاهش می دهد.همچنین خطر ایجاد زخم های جدید را کم می کند.

به منظور پیشگیری از زخم بستر اگر قسمت بالای بدنتان به اندازه کافی نیرو دارد می‌توانید هر چند ساعت با استفاده از یک وسیله مانند طنابی که روی تخت آویزان شده است جابجا شوید و وضعیت خود را تغییر دهید.

اگر روی صندلی چرخدار هستید برای جلوگیری از زخم بستر سعی کنید هر ۳۰ دقیقه یک بار سنگینی خود را به طرف دیگر بدن انتقال دهید.

مراقبان باید برای بلند کردن و تغییر وضعیت بیماران به منظور کاهش خطر سایش و بریدگی و جلوگیری از زخم بستر از ملافه استفاده کنند.این کار باید هر ۲ تا ۳ ساعت تکرار شود.

درمان سنتی زخم بستر با آب نمک

نمک در درمان سنتی زخم بستر کاربرد دارد. برای اینکه زخم بستر سریعتر درمان شود،زخم ها را با آب نمک بشویید.زخم هایی که به طور کامل تمیز نمی‌ شوند بیشتر مستعد عفونت و التهاب هستند.آب نمک مایعات اضافی زخم را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود از شر پوست های مرده خلاص شوید.

به منظور درمان سنتی زخم بستر ۲ قاشق چای خوری نمک به یک فنجان آب اضافه کنید. آن را بجوشانید و اجازه دهید خنک شود. این محلول را برای پاکسازی نواحی آسیب دیده بدن استفاده کنید. اجازه دهید این نواحی به طور کامل خشک شوند و سپس آن‌ ها را با بانداژ بپوشانید. چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

زردچوبه: یک داروی گیاهی برای زخم بستر 

به منظور درمان زخم بستر با داروهای گیاهی از زردچوبه به صورت منظم استفاده کنید. زردچوبه روند درمان زخم های بستر را سرعت می بخشد.همچنین خواص ضد التهابی،ضد عفونی کنندگی و آنتی اکسیدانی دارد که به بدن کمک می‌کند با علایم عفونت مقابله کند.

نواحی آسیب دیده را با آب استریل یا آب نمک بشویید.مقدار کافی از پودر زردچوبه را برای پوشاندن زخم روی محل بریزید.ناحیه مورد نظر را با بانداژی تمیز بپوشانید.برای تسریع بهبودی روزی سه بار این کار را تکرار کنید.

همچنین می‌توانید در شیر داغ مقداری زردچوبه ریخته و روزی دو بار بنوشید.

درمان زخم بستر با عسل

استفاده از عسل راهی دیگر برای درمان زخم بستر با داروهای گیاهی است. در واقع استفاده از عسل طبیعی و خالص بهترین درمان زخم بستر محسوب می شود. عسل دارای خواص ضد عفونی کنندگی طبیعی است و می‌تواند زمانی که زخم های خفیف بستر وجود دارد پوست را تسکین دهد.می تواند باعث رهایی از درد شود و خارش را کاهش داده و بهبودی را تسریع نماید.همچنین عسل می‌تواند خطر عفونت را کاهش دهد.

به منظور درمان زخم بستر با عسل ترکیبی غلیظ و به نسبت مساوی از عسل و شکر درست کنید.این ترکیب را به نواحی آسیب دیده بدن بمالید و روی آن را به وسیله بانداژ بپوشانید.روزی یک بار این کار را تکرار کنید و از این بهترین درمان زخم بستر به خوبی بهره مند گردید.

درمان زخم بستر با داروهای گیاهی ، درمان زخم بستر با عسل ، داروی گیاهی برای زخم بستر ، درمان زخم بستر با طب سنتی ، درمان سنتی زخم بستر ، درمان گیاهی زخم بستر ، درمان زخم بستر در خانه

درمان زخم بستر در منزل ، درمان زخم بستر شدید ، بهترین درمان زخم بستر ، پیشگیری از زخم بستر ، جلوگیری از زخم بستر ، راههای درمان زخم بستر ، روش درمان زخم بستر ، مراقبت از زخم بستر در منزل ، داروهای زخم بستر

همچنین راه دیگر برای درمان زخم بستر با عسل این است که می‌توانید عسل را روی یک برگ بزرگ درخت موز ریخته و برای چند ساعت روی آن دراز بکشید.روزانه این کار را تکرار کنید.

آلوئه ورا، دیگر داروی گیاهی برای زخم بستر 

آلوئه ورا یک داروی گیاهی برای زخم بستر است که می‌تواند در کنترل عفونت زخم بستر استفاده شود.به خاطر خواص تسکین دهندگی و شفابخشی می‌تواند به بهبودی کمک کند.به علاوه نواحی آسیب دیده را مرطوب نگه می‌ دارد و باعث می‌ شود ریکاوری سریعتر اتفاق بیفتد.

به منظور درمان زخم بستر با طب سنتی یک برگ آلوئه ورا را برش زده و ژل آن را خارج کنید. این ژل را به نواحی آسیب دیده بمالید و برای چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. بگذارید خودش خشک شود و سپس آن را با پارچه ای تمیز پاک کنید. سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

می‌توانید از پودر،کرم یا پماد ژل آلوئه ورا نیز برای درمان زخم بستر با طب سنتی استفاده کنید.

درمان گیاهی زخم بستر با روغن نارگیل

سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط بوده و به حفظ سلامت پوست و حفاظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از فشار ثابت کمک می کند.به علاوه ماساژ بدن با روغن نارگیل گردش خون را بهبود می بخشد.

جهت درمان زخم بستر با طب سنتی مقداری روغن نارگیل گرم را روی پاها،دست ها و کمر خود بریزید. به آرامی ماساژ دهید تا روغن به خورد پوست رود. ۳ تا ۴ بار این کار را در روز تکرار کنید تا زخم بستر بهبود یابد و از ایجاد زخم های جدید پیشگیری شود.

تذکر:هنگام ماساژ،روی زخم ها فشار نیاورید.اگر روغن نارگیل ندارید می توانید از روغن زیتون،خردل یا هر روغن دیگری برای درمان گیاهی زخم بستر استفاده کنید.

راههای درمان زخم بستر با ختم ذهبی

در طب جایگزین گیاه گلدن سیل یا ختم ذهبی اغلب برای درمان گیاهی زخم بستر توصیه می شود.اثر تسکین دهندگی بر زخم ها دارد و به کاهش درد و التهاب کمک می کند.به علاوه خواص ضد عفونی کنندگی آن از عفونت پیشگیری می کند.

یک فنجان چای گیاهی به وسیله افزودن یک قاشق چای خوری پودر گلدن سیل به یک فنجان آب داغ درست کنید.آن را صاف کرده و بگذارید خنک شود.روزی دو بار از این چای برای تمیز نمودن زخم ها استفاده کنید.این کار به خشک شدن سریعتر زخم بستر کمک می کند.

از دیگر راههای درمان زخم بستر با ختم ذهبی این است که ترکیبی از یک قاشق چای خوری پودر گلدن سیل و روغن موجود در کپسولهای ویتامین E درست کنید.سه بار در روز آن را به نواحی آسیب دیده بمالید.

درمان زخم بستر در خانه با آذان الحمار یا سنفیتون

دیگر درمان سنتی زخم بستر که در طب جایگزین محبوبیت دارد سنفیتون است.برگ و ریشه آذان الحمار سرشار از خواص دارویی است که می‌تواند به بازسازی بافتها کمک کند.همچنین می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

به منظور درمان زخم بستر در خانه به نسبت مساوی برگ پودر شده سنفیتون و نارون را ترکیب کنید. مقداری آب اضافه کنید تا به شکل خمیر در بیاید. آن را به زخم ها بمالید و روی آن بانداژ کنید. بگذارید به مدت یک شب بماند. صبح روز بعد زخم ها را با آب نمک بشویید. روزانه این کار را تکرار کنید.

درمان زخم بستر در خانه با ویتامین C

چون ویتامین C برای سلامت پوست و رگ‌های خونی لازم است،اغلب برای کمک به درمان زخم بستر در منزل تجویز می شود.همچنین آنتی اکسیدانی قوی است که خواص ضد التهابی دارد و ترمیم پوست را سرعت می‌ بخشد و از آسیب به بافتها پیشگیری می کند.

جهت کمک به درمان زخم بستر در منزل یک قاشق چای خوری پودر انگور هندی را با آب گرم ترکیب کنید و هر روز صبح با شکم خالی بنوشید.

در روش دیگر پس از مشورت با پزشک برای کمک به درمان زخم بستر شدید مکمل ویتامین C مصرف کنید.

همچنین به منظور تسریع روند درمان زخم بستر شدید غذاهای غنی از ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید.خوراکی هایی نظیر پرتقال،لیمو،گریپ فروت،فلفل دلمه ای و غیره.

روی

درمان زخم بستر با داروهای گیاهی

روی یک ماده معدنی مهم است که از سیستم ایمنی حمایت می‌ کند و به وسیله ترمیم بافته های آسیب دیده به درمان زخم بستر کمک می کند.همچنین برای بازسازی و رشد منظم سلولها ضروری است.به علاوه به وسیله مصرف مقدار مناسب روی از عفونت و وخیمتر شدن اوضاع پیشگیری می شود.

روش درمان زخم بستر با روی به این صورت است که می بایست برای کمک به بهبود زخم ها مکمل روی مصرف کنید.ابتدا با پزشک مشورت کنید. همچنین می‌توانید پماد روی را روی زخم ها بمالید البته پس از مشورت با پزشک.

در دیگر روش درمان زخم بستر با روی می توانید غذاهای حاوی روی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.غذاهایی نظیر صدف خوراکی،جوانه گندم،اسفناج،کدو تنبل،آجیل ها و قارچ.

توضیحات بیشتر:

  • به منظور مراقبت از زخم بستر در منزل از یک نفر بخواهید روزانه پوست شما را مورد بررسی قرار دهد به ویژه در محدوده استخوان ها نظیر ستون فقرات، کمر، مفصل ران، آرنج و زانو ها.
  • پوست خود را تمیز و عاری از تعریق، ترشحات زخم، ادرار و مدفوع نگه دارید.
  • جهت مراقبت از زخم بستر در منزل خود را در معرض آب و هوای سرد و خشک قرار ندهید چون پوست خشک آسانتر آسیب می بیند.
  • حتی اگر مجبور به بستری شدن روی تخت یا صندلی چرخدار شدید،سعی کنید روزانه مقداری تمرین ورزشی انجام دهید.با یک متخصص مشورت کنید تا به شما تمریناتی که در حد توانایی هایتان باشند یاد بدهند.
  • از پوشیدن لباس های تنگ،لباس های با درز زیاد و لباس‌های نایلونی اجتناب کنید.
  • از کشیدن سیگار و مواد حاوی تنباکو خودداری کنید.این مواد می‌ توانند پوست شما را خشک کنند و باعث کاهش خونرسانی به پوست گردند.
  • در زیر مناطق استخوانی بدن از متکا و بالشهای نرم استفاده کنید تا بهبودی تسریع گردد.
  • روی یک تشک نرم یا تشک بادی بخوابید.
  • برای کاهش فشار روی نواحی آسیب دیده از متکا، بالش نرم، پوست گوسفند یا پتو استفاده کنید.
  • اگر مجبور به استفاده از صندلی چرخدار هستید از یک پشتی صندلی متناسب با بدنتان استفاده کنید.
  • همیشه پوست خود را خشک نگه دارید چون رطوبت می‌تواند شرایط پوست را بدتر کند.
  • غذاهای سرشار از پروتئین مصرف کنید تا به ساخت عضله و تقویت بدن کمک کنید.
  • همچنین مهم است که به مقدار کافی آب بنوشید تا پوستتان هیدراته بماند.

برای درمان قطعی میتوانید از رباسین استفاده کنید